Ortaokul 6-7-8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma amaç ve stratejileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ortaokul 6, 7, 8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma süreçlerinde hangi yaşantıları yaşadıkları, kitap okurken nelere önem verdikleri, okuma amaçlarını oluşturan etmenlerin neler olduğu, okuma stratejilerinden hangilerini sıklıkla kullandıkları çeşitli değişkenler açısından incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma sürecinde nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz yöntemi, nicel araştırma yöntemlerinden ise tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin kitap okuma amaçları ve stratejileri cinsiyet ve sınıf yönünden karşılaştırılmalı olarak incelenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin kitap okuma amaçları ve stratejilerini kullanım oranları belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla öğrencilere kitap okuma amacı ve stratejilerine yönelik açık uçlu sorulardan oluşan mülakat formu uygulanmıştır. Araştırmanın daha etkili sonuçlar vermesi amacıyla öğrencilerle odak grup görüşmesi yapılmıştır. Öğrencilerden alınan cevaplar betimsel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Öğrencilere uygulanan anket ve görüşme sonuçlarına katkıda bulunmak amacıyla öğretmenler ile görüşmeler yapılmıştır. Öğretmen görüşleri ile araştırma sonucunda elde edilen veriler arasında karşılaştırmalar yapılmıştır.Bu araştırmanın çalışma evrenini 2012- 2013 yılında Kayseri ilinin Melikgazi, Kocasinan, Talas ve İncesu ilçelerinde okuyan ortaokul 6-7 ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi bu öğrenciler arasından amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada F testi (tek yönlü varyans analizi), derecelendirme analizi (yüzde, frekans) ve t - testi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda öğrencilerin okuma amaçlarının ve stratejilerinin maddeler özelinde sınıf ve cinsiyet değişkeni açısından farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin okuma amaçları ve stratejilerini kullanım oranlarında da sınıf ve cinsiyet değişkeni açısından farklılaşmanın olduğu tespit edilmiştir.Betimsel analiz sonuçlarına göre öğrencilerin bulunduğu ortamın okuma stratejilerini etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca derslerde farklı okuma stratejileri kullanılmasının ve canlandırarak okuma yönteminin öğrenciler tarafından istenildiği bunun yanında not alarak ve soru hazırlayarak okuma yöntemlerinin fazla kullanılmak istenmediği belirlenmiştir. Öğrencilerin derslerdeki metin okuma sürecinde aktif olarak yer alma istekleri de tespit edilmiştir.Anahtar kelimeler: Türkçe eğitimi, Okuma; Okuma amaçları; Okuma stratejileri In this research, it is tried to search that the secondary school grade 6,7,8 students? experience, what they give importance,what elements affect their reading aims and which strategies they usually use during reading books in terms of different variaties.During the research,descriptive analysis method which is one of the qualitative research methods and scanning technique which is one of the quantitative research methods are used. Students? aims and strategies of reading are compared in terms of their genders and grades.Morever,it is tried to identified that the rates of students? usage of reading aims and strategies. So an interview form that includes open-ended questions is applied to the students. In order to research?s giving more effective results, the focus group discussion is used.The students? answers are evaluated with descriptive analysis method. Also, it is discussed with teachers in order to contribute to results of questionnaire and interview. The teachers? opinions and the results of research are compared.This research includes the students attended secondary schools grade 6,7,8 in Melikgazi,Kocasinan,İncesu and Talas in Kayseri.The samples of this research are composed of students chosen from those students with the purposive sampling method.In the research, F test (one-way analysis of variance), rating analysis (percentage,frequancy) and t-test are used.In the result of the research, it is shown that students? aims and strategies of reading show difference according to their grades and genders. Also, it is found that the rate of students? usage of reading aims and strategies are different according to their grades and genders.According to the results of the descriptive analysis,it is found that the environment where students affect their reading strategies.Also,it is found that the students want to be dramatized what they read and to be used different types of reading strategies in lessons.On the other hand,they rarely want to read by preparing some questions or taking notes while reading. Also, students? desire to take place actively during reading activities in lessons is found,too.Keywords: Turkish Education, Reading, Reading Aims ,Reading Strategies
Collections