Okul yöneticilerinin örgütsel bağlılıkları ile örgütsel sinizmleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul yöneticilerinin örgütsel bağlılıkları ile örgütsel sinizm düzeylerinin belirlenmesini amaçlayan bu çalışmada, Kayseri ili merkez ilçelerinde görev yapan okul yöneticilerinin örgütsel bağlılıkları ile örgütsel sinizmleri arasında ilişki olup olmadığı incelenmiş, okul yöneticilerinin örgütsel bağlılıkları ile örgütsel sinizmlerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı sorgulanmıştır. Bu amaçla 2013-2014 eğitim öğretim yılında Kayseri İli merkez ilçelerinde çalışan 359 okul yöneticisinden kullanılabilir veriler elde edilmiştir. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, okul yöneticilerinin bazı demografik özelliklerini belirlemek için `Kişisel Bilgi Formu`, örgütsel bağlılıklarını belirleyebilmek için `Örgütsel Bağlılık Ölçeği`, örgütsel sinizm tutumlarını belirleyebilmek için `Örgütsel Sinizm Ölçeği` kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu, Örgütsel Bağlılık Ölçeği ve Örgütsel Sinizm Ölçeği' den elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarıldıktan sonra SPSS 20.00 programında çözümlenmiş, manidarlıklar minimum ,05 düzeyinde sınanmış ve bulgular araştırmanın amaçlarına uygun olarak tablolar halinde sunulmuştur.Araştırma grubunu oluşturan okul yöneticilerinin demografik özellikleri (cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim durumu, medeni durum, bulunduğu yönetim kademesi, yöneticilik süresi, bulunduğu okuldaki yöneticilik süresi) betimleyici frekans ve yüzde dağılımları çıkarılmış, sonra ölçeğin alt boyut puanları için ss. değerleri saptanmıştır. Örneklem grubunu oluşturan okul yöneticilerinin Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Sinizm Ölçeğinden aldıkları puanların cinsiyet, medeni durum, değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız gruplar için t testi, mesleki kıdem, eğitim durumu, bulunduğu yönetim kademesi, yöneticilik süresi ve okulda yönetici olarak çalışma süresi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA),ANOVA sonucu anlamlı bulunan farklılıklarda farkın kaynağını belirlemek için ileri istatistik yöntemlerinden TUKEY testi, Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Sinizm Ölçeğinden almış oldukları puanlar arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek üzere Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan istatistikî analizler sonucunda, okul yöneticilerinin örgütsel bağlılığında; eğitim durumu, bulundukları yönetim kademesi, yöneticilik süresi ve okuldaki görev süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmekle birlikte; cinsiyet, medeni durum ve kıdem değişkenlerine göre gruplar arasında anlamlı farklılaşmaların olduğu belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin örgütsel sinizmlerinde; eğitim durumu, bulundukları yönetim kademesi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı ancak cinsiyet, medeni durum, kıdem, yöneticilik süresi ve okuldaki görev süresi değişkenlerine göre gruplar arasında anlamlı farklılaşmaların olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda örgütsel bağlılık toplam puanları ile örgütsel sinizm toplam puanları arasında düşük düzeyde ve negatif bir ilişkinin (r=-,271) olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Sinizm In this study which aims to determine the level of the organizational commitment and organizational cynicism of school administrators, it was investigated whether there is a correlation between organizational commitment and organizational cynicism of school administrators and whether these change according to certain variables. To this end, usable data were obtained from 359 school administrators who work in central districts of Kayseri in 2013-2014 School Year. Relational screening model was used in this descriptive study. Data were collected through `Personal Information Form`, which is developed by the researcher with the aim of identifying some demographical characteristics of the participants, `Organizational Commitment Scale`, to establish the participants' organizational commitment, and finally `Organizational Cynicism Scale` to determine the participants' organizational cynicism attitudes. SPSS 16.00 was employed to analyze the data, critical alpha level was set to be .05 and the results were presented in the tables in accordance with the aims of the study. Frequency and percentage distribution were obtained to illustrate the demographic characteristics of school administrators such as gender, professional seniority, educational and marital status, administrative level, total period of administration and period of administration in current schools. After that, ss. values were appointed for the sub-dimension points of the scale. Independent Samples T-test was used to determine whether school administrators' points that they get from Organizational Commitment and Cynicism Scale change according to the variables such as gender and marital status. The One-Way Analysis of Variance (ANOVA) was used to determine whether these points change according to variables such as professional seniority, educational status, current administrative level, total period of administration and period of administration in current schools. TUKEY's Test was used to find out the causes of the differences in statistically significant ANOVA results. Pearson Product Moment Correlation analysis was used to determine whether there is a correlation between school administrators' points in Organizational Commitment and Organizational Cynicism Scale. The findings have indicated that there is not a significant difference in school administrators' organizational commitment according to variables such educational status, current administrative level, total period of administration and period of administration in current schools. However, significant differences were observed between the groups according to variables such as gender, marital status and professional seniority. Significant differences were not observed in school administrators' organizational cynicism in terms of educational status and current administrative level; however, there were significant differences in terms of gender, marital status, professional seniority, total period of administration and period of administration in current schools. Research results indicate a low-level and negative correlation(r=,271) between total organizational commitment and organizational cynicism points.Key Words: Organizational Commitment, Organizational Cynicism
Collections