Ortaöğretime geçiş sınavları üzerine bir araştırma; fen bilimleri örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA; FEN BİLİMLERİ ÖRNEĞİYusuf KAŞIKÇIAmasya Üniversitesi, Fen Bilimleri EnstitüsüMatematik ve Fen Bilimleri Anabilim DalıFen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans, Aralık/2018Danışman : Dr. Öğretim Üyesi Salih DEĞİRMENCİBu araştırmanın amacını; Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavının sekizinci sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersindeki akademik başarılarıyla ilişkisi, Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav (OKMS) ve TEOG sınavı içerisinde yer alan Fen ve Teknoloji/Fen Bilimleri dersi sorularının incelenmesi ve paydaş görüşleri oluşturmaktadır. Bu kapsamda ortaokul son sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersindeki akademik başarıları ile TEOG Fen ve Teknoloji testindeki başarıları incelenmiştir. OKMS ve TEOG soruları Yenilenmiş Bloom Taksonomisi (YBT)'ne göre analiz edilerek, OKMS, TEOG Fen Bilimleri /Fen ve Teknoloji sınavı ile ilgili öğretmen, öğrenci ve veli görüşmeleri yapılmıştır. Ayrıca OKMS ve TEOG sınavı içerisinde yer alan Fen ve Teknoloji/Fen Bilimleri dersi sorularının Fen ve Teknoloji/Fen Bilimleri dersi öğretim programında belirtilen kazanımlarla örtüşüp örtüşmediği belirtilmiştir. Araştırmanın evreni, Çorum Merkez ilçesindeki MEB'e bağlı tüm resmi okullar, bu okullarda derse giren tüm Fen ve Teknoloji/Fen Bilimleri öğretmenleri, bu okulların sekizinci sınıf öğrencileri ve öğrenci velilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi: TEOG sınavı için; 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Çorum Merkez ilçesinde eğitim veren 8 devlet okulu ve bu okullarda derse giren 4 Fen ve Teknoloji öğretmeni, bu okullardaki 312 ortaokul son sınıf öğrencisi ve 4 öğrenci velisi, OKMS için; 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Çorum Merkez ilçesinde eğitim veren 4 devlet okulu ve bu okullarda derse giren 4 Fen Bilimleri öğretmeni, bu okullardaki 4 ortaokul son sınıf öğrencisi ve 4 öğrenci velisinden oluşmaktadır.Araştırma nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem araştırmasıdır. Araştırmanın nicel boyutunun verileri MEB'in e-okul sistemi üzerinden alınan öğrenci not fişlerinden elde edilmiş ve SPSS 23.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda 2013-2014 eğitim-öğretim yılının birinci ve ikinci döneminde uygulanan TEOG Fen ve Teknoloji testi sınav soruları ile 2017-2018 eğitim-öğretim yılında uygulanan OKMS Fen Bilimleri testi soruları doküman analizi yöntemi ile YBT'ye göre analiz edilmiş ve öğretmen, öğrenci ve velilerle görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler Nvivo 9.2 programında tema ve kodlamalara dönüştürülerek tablolara aktarılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda öğrencilerin okuldaki akademik başarıları ile TEOG başarıları arasında yüksek, olumlu yönde istatiksel açıdan anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutundan elde edilen verilere göre; Fen ve Teknoloji/Fen bilimleri öğretim programı açısından TEOG ve OKMS'de yer alan Fen ve Teknoloji/ Fen bilimleri dersi sorularının üniteler, konular ve konulara ayrılan ders süreleri yönünden homojen bir dağılım göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. TEOG ve OKMS'de yer alan Fen ve Teknoloji/ Fen bilimleri dersi sorularının tamamının Fen ve Teknoloji/ Fen bilimleri Öğretim Programında yer alan kazanımlarla ilişkili ve programla örtüştüğü tespit edilmiştir. TEOG Fen ve Teknoloji dersi I. Dönem ve II. Dönem sınav sorularının ve OKMS Fen Bilimleri dersi sorularının çoğunluğunun YBT analizine göre alt bilişsel sevilerinde olduğu ve üst bilişsel seviye oluşturma basamağından hiç soru sorulmadığı tespit edilmiştir. Görüşmeye katılan öğretmenler ve öğrenciler TEOG Fen ve Teknoloji dersi sorularını oldukça kolay ve öğrenci seçiciliğinin düşük olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca görüşmeciler sınavın yazılı tarzında yapılmasının, sınav yapılan dersler arasında ara verilmesinin, yanlış sorularının doğru soru sayısını etkilememesinin öğrenciler üzerindeki stresi büyük ölçüde azalttığı yönünde görüş belirtmişlerdir. Bunun yanında oturum aralarındaki etkileşimin ise bazı öğrencileri olumsuz yönde etkilediğini belirtmişlerdir. Görüşmeciler OKMS sorularının seçici olduğunu, sayısal derslerin farklı oturumlarda yapılması gerektiğini, sınavla öğrenci alan okul sayısının artırılması ve öğrencilerin istediği okula gidebilmeleri yönünde görüş ifade ettikleri tespit edilmiştir. Ayrıca görüşmeciler merkezi sınavlar uygulanmaya konulurken ilgili kurumlar tarafından yeterince bilgilendirilmedikleri yönünde görüş belirtmişlerdir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre önerilere yer verilmiş ve araştırmanın bu alanda yapılacak yeni çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Anahtar Kelimleler: Akademik Başarı, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi, Fen Bilimleri, OKMS, TEOG A RESEARCH ON THE TRANSITION TO SECONDARY EDUCATION EXAMS; SCIENCE AND TECHNOLOGY SAMPLEYusuf KAŞIKÇIAmasya University, Institution of ScienceDepartmant Of Math And Science Education, Masters Degree, December/2018Supervisor : Instructor Dr. Salih DeğirmenciThe main purpose of this current study is to investigate the relation between the questions asked in Central Exam (TEOG) and the academic success of the students in i Science and Technolgy course; to investigate the Science and Technology/Science Education questions asked TEOG and OKMS and to get the opinions of the shareholders. In this context, the academic success of the 8th grade students in Science and Technology course and their success in TEOG Science and Technology exam were investigated. The TEOG and OKMS questions were analysed through revised Bloom taxonomy. Then, interviews with Science and Technology teachers, students and their parents were held about the Science and Technology questions asked in TEOG and OKMS exams. The obtained data were evaluated and it was determined whether the questions asked in TEOG and OKMS about Science and Technology would overlap the acquisitions gained in Science and Technology course. The universe of the research consists of all state of Ministry of Education in Çorum city center; all Science teachers working in these schools; the students attending 8th grade in these schools and the parents of the students.The sample of the research,for TEOG consists of 8 state schools in Çorum city center in 2013-2014 academic year, 4 Science and Technology teachers working in these schools, 312 students attending 8th grade and 4 parents; -for OKMS- 4 statte schools in Çorum city center in 2017-2018 academic year,4 Science teachers working in these schools, 4 students attending 8th-grade and 4 parents.The research was a mixed method in which qualitative and quantitative methods were used together at the same time. The quantitative data were obtained from the grade forms of the students recorded in e-school system of the Ministry of Education and were analyzed by using Spss-23 programme. For the qualitative section of the research, the Science and Technology questions asked in TEOG in 2013-2014 academic year and the Science questions of OKMS asked in 2017-2018 academic year were analyzed by the document analyse system on YBT and then interviews were held with the teachers,students and the parents.The semi-structured questions prepared by the researcher were used in the interviews. The data obtained from the inteviews were transfered to the tables through converting theme and codification by using Nvivo 9.2 programme.At the quantitative part of the research, a positive relationship was identified between the success of the students at school and in TEOG.According to the results of the qualitative part of the research, it was found out that the questions of Science and Technology in TEOG and OKMS were not homogeneous in terms of the units, topics and teaching hous related to the units. All questions of Science and Technology in Teog and OKMS were appeared to be associated with the Science and Technology/Science curriculum.It was determined that most of the questions of Science and Technology in TEOG and the questions of Science in OKMS were at the lower cognitive level and any questions were not asked at the degree of the upper cognitive level.The students and the teachers who participated to the inteview pointed out that the questions of Science and Technology in TEOG were pretty easy and student selectivity of the questions was low. Furthermore, the interviewers claimed that the pressure on the students decayed, because the exam was a written exam, there were breaks between the exam sessions and the wrong answers did not affect the true answers. Besides these factors, the interaction between the exam sessions also affect the students in a negative way. The interviewers emphasized that the questions in OKMS were selective, the questions on numerical subjects should be applied in seperate sessions, the number of the schools receiving students via examination should be increased and the students should have a right to choose the schools they wanted.The interviewers also pointed out that they had not been informed beforehand by the related institution while the examination system was given.According to the obtained data from the research, some suggestions were put forward and it is considered that this research would help the new future researches about the topic. KEY WORDS: Academic Success, Revised Bloom's Taxonomy, Science Education, OKMS, TEOG
Collections