Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okullardaki değişime karşı direnme nedenlerinin incelenmesi (Kayseri ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin değişime karşı direnme nedenlerini, cinsiyet, kıdem ve okul türü değişkenlerine göre incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Kayseri ili Melikgazi, Kocasinan ve Talas ilçelerinde görev yapan öğretmenlerden 463 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada Helvacı (2011) tarafından geliştirilen `Değişime Karşı Direniş Nedenlerini Belirleme Ölçeği` kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen veriler bilgisayar ortamında çeşitli istatistik teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin değişime direnme nedenleri arasında en yüksek payın okulların kapasite eksikliğinden kaynaklanan direnmeler olduğu görülmektedir. Bu boyuta ilişkin cinsiyet ve okul türüne göre anlamlı bir farklılığın olmadığı, kıdem değişkenine göre anlamlı bir farklılığın olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin değişimi yönetememesinden kaynaklanan direniş nedenlerinin orta düzeyde olduğu ve kıdem ve okul türü değişkenine göre anlamlı bir farklılığın olduğu görülmektedir. Öğretmenleri, değişim sürecinde bilgi eksikliğinden kaynaklanan direniş nedenlerinin orta düzeyde olduğu, kıdem ve okul türü değişkenine göre anlamlı bir farklılığın olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin yeni görev, rol ve sorumluluk alma isteksizliğinden kaynaklanan direniş düzeyinin orta olduğu ve kıdem ve okul türü değişkenine göre anlamlı bir farklılığın olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin değişimden zarar görme korkusuna bağlı direnme düzeyinin az olduğu, değişkenlere göre anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmektedir.Anahtar kelimeler: Değişim, örgütsel değişim, değişime direnme, değişim yönetimi. This study was conducted to examıne the reasons of change resistance of the teachers working at secondary school institutions interms of variables like gender, work experience and school type. In this study survey technique was used. Participants in this study comprised of 463 teachers working in the provinence of Melikgazi, Kocasinan and Talas in Kayseri. `The reasons of the resıstance to changes evaluatıon scale`, which was developed by Helvacı (2011) was used as data collection tool. Data obtained from the scale was analysed by using various statistical techniques in computer. According to the findings of the study among the reasons of change ressistance in teachers was the capacity deficiency in schools had the biggest share. There was no significant difference according to school type and gender but there was a significant difference according to working experience. The reasons of change resistance steming from the in ability of leading the change of the school administarors was at middle level and there was signifficant difference according to the variables work experience and school type. The change ressistance of the teachers which stems from lack of knowledge was at middle level and there was a significant difference according to work experience and school type. The change ressistance of the teachers which stems from unwillingness to take on new roles and responsibilities was at middle level and there was a significant difference according to work experience and school type. The change ressistance of the teachers which stems from being harmed by change was at low level and there wasn't a significant change according to the variables. Key words: Change, organizational change, change ressistance, change management.
Collections