Okul yöneticilerinin olumsuz değerlendirilme korkusu ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul yöneticilerinin olumsuz değerlendirilme korkusu ile problem çözme becerilerinin belirlenmesini amaçlayan bu çalışmada, Kayseri ili merkez ilçelerinde görev yapan okul yöneticilerinin olumsuz değerlendirilme korkusu ile problem çözme becerileri arasında ilişki olup olmadığı incelenmiş, okul yöneticilerinin olumsuz değerlendirilme korkusu ile problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı sorgulanmıştır. Bu amaçla 2014-2015 eğitim öğretim yılında Kayseri İli merkez ilçelerinde çalışan 297 okul yöneticisinden kullanılabilir veriler elde edilmiştir. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, okul yöneticilerinin bazı demografik özelliklerini belirlemek için `Kişisel Bilgi Formu`, olumsuz değerlendirilme korkusunu belirleyebilmek için `Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği`, Problem çözme becerilerini belirleyebilmek için `Problem Çözme Envanteri` kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu, Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği ve problem Çözme Envanteri' den elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarıldıktan sonra (Statistical Package Program forSocial Sciences) paket programı aracılığıyla analiz edilmiş, manidarlıklar minimum, 05 düzeyinde sınanmış ve bulgular araştırmanın amaçlarına uygun olarak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma grubunu oluşturan okul yöneticilerinin demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, yöneticilik kıdemi, bulunduğu yönetim kademesi, okul türü, eğitim durumu, okuldaki öğrenci sayısı, okuldaki personel sayısı) betimleyici frekans ve yüzde dağılımları çıkarılmış, sonra ölçeğin alt boyut puanları için standart sapma değerleri belirlenmiştir. Örneklem grubunu oluşturan okul yöneticilerinin Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği ve Problem Çözme Envanteri'nden aldıkları puanların cinsiyet, yöneticilik kademeleri değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız gruplar için t testi, mesleki kıdem, yöneticilik kıdemi, görev yaptığı okul türü, eğitim durumu, okuldaki öğrenci sayısı, personel sayısı değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), sonucu anlamlı bulunan farklılıklarda farkın kaynağını belirlemek için ileri istatistik yöntemlerinden TUKEY testi, Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği ve Problem Çözme Envanterinden almış oldukları puanlar arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek üzere Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Yapılan istatistikî analizler sonucunda okul yöneticilerinin olumsuz değerlendirilme korkusu konusunda; okullarındaki öğrenci sayılarına ve okullarındaki personel sayılarına göre anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmekle birlikte; cinsiyete, yöneticilik kademelerine, mesleki kıdemlerine, yöneticilik kıdemlerine, görev yaptıkları okul türüne ve eğitim durumlarına göre gruplar arasında anlamlı farklılaşmaların olduğu belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin problem çözme becerilerinde; görev yaptıkları okul türüne göre anlamlı bir farklılığın olmadığı ancak cinsiyete, yöneticilik kademelerine, mesleki kıdemlerine, yöneticilik kıdemlerine, eğitim durumlarına, öğrenci sayılarına ve personel sayılarına göre gruplar arasında anlamlı farklılaşmaların olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Okul yöneticisi, olumsuz değerlendirilme korkusu, problem çözme becerisi, This study aims to determine school managers' fear of negative evaluation and problem solving skills.This study investigates whether there is a correlation between school managers' fear of negative evaluation and problem solving skills in the central districts of Kayseri city. Also, it questions whether managers' fear and problem solving skills differ according to some variables. Usable data were collected from 297 school managers working in central districts of Kayseri in 2014-2015 School Year. In this descriptive study, relational screening model was used. In order to collect data, `Personal Information Form` was used to determine school managers' demographic features, `The Fear of Negative Evaluation Scale` was used to determine managers' fear of being evaluated negatively, and finally `Problem Solving Inventory` was used to determine problem solving skills. Collected data were transferred to computer and analysed through `Statistical Package Program for Social Sciences` program, significance level was found to be minimum 05 level and the findings were presented in the tables according to the aims of the study. School managers' demographic features (gender, age, Professional seniority, management seniority, current management level, school type, education level, the number of personnel and students in the school), descriptive statistics and percentage distribution were obtained, then ss values were set for scale's sub-dimension points. t test for independent groups was used to determine whether school managers' points from `The Fear of Negative Evaluation Scale` and `Problem Solving Inventory` differ according to variables such as gender and management ranks; one-way ANOVA was used to understand whether it differs according to variables such as Professional seniority, management seniority, current school type, education level, the number of personnel and students in the school. TUKEY test was used to determine the origin of the difference for statistically significant discrepancies. Pearson Product-Moment Correlation was used to determine whether there is a meaningful correlation between the points obtained from `The Fear of Negative Evaluation Scale` and `Problem Solving Inventory`. As a result of the statistical analyses, considering managers' fear of negative evaluation, the results were not significant in terms of the number of personnel and students in the schools, however, there were meaningful discrepancies in terms of gender, Professional seniority, management seniority, school type and education levels. Considering school managers' problem solving skills, the results were not significant in terms of the schools where the managers work but there were meaningful discrepancies in terms of gender, management ranks, professional seniority, management seniority, education levels and the number of the personnel and the students. Key Words: School managers, the fear of negative evaluation, problem-solving skills
Collections