Öğretmenlerin bireysel kariyer yönetimi gerçekleştirme düzeyleri ile okul müdürlerinin öğretmenleri motive etme yaklaşımları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin bireysel kariyer yönetimi gerçekleştirme düzeyleri ile okul müdürlerinin kullandığı öğretmenleri motive etme yaklaşımları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bunun yanı sıra, öğretmenlerin bireysel kariyer yönetimi gerçekleştirme düzeyleri ile okul müdürlerinin kullandığı öğretmenleri motive etme yaklaşımları algısının yaş, cinsiyet, mesleki kıdem, öğretmenlik kariyer basamağı türü, branş ve görev yaptıkları okul türü değişkenlerine göre farklılaşma düzeyine bakılmıştır. Araştırmada genel tarama modelinin alt modeli olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Kayseri ili Kocasinan ve Melikgazi merkez ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 399 öğretmenden oluşmaktadır. Katılımcıların %43,8 (175 kişi) kadın, %56,2 (224 kişi) erkektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu`, Ereş (2003) tarafından geliştirilen `Bireysel Kariyer Yönetimi Gerçekleştirme Düzeyi Ölçeği` ve Başın (2012) tarafından geliştirilen `Okul Müdürlerinin Öğretmenleri Motive Etme Yaklaşımlarını Belirleme Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra bağımsız gruplar için t testi ve tekyönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları, motive etme yaklaşımlarının alt boyutları olan örgütsel yönetsel motivasyon yaklaşımları ve psikososyal motivasyon yaklaşımları ile, Bireysel kariyer yönetiminin alt boyutları olan öğretmenlerin kariyer planlama, kariyer geliştirme ve kariyer motivasyonları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Bunun yanı sıra bireysel kariyer yönetimi gerçekleştirme düzeyi ve motive etme yaklaşımı algılarının cinsiyet, mesleki kıdem, öğretmenlik kariyer basamağı türü, yaş, ve branşlara göre anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve ileride yapılacak çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Kariyer, Kariyer Yönetimi, Kariyer Planlama, Kariyer Geliştirme,Motivasyon, Motive Etme Yaklaşımları The aim of this research is to investigate the relationship between the individual career management accomplishment level of teachers who work at primary, secondary and high schools dependent to ministry of education and the motivation approaches of school directors towards these teachers. In addition to this, the differentiation level of this perception ( the accomplishment level of individual career management of teachers and the motivation approaches of school directors towards teachers perception ) according to the type of teaching career step, branch, age, sex, job seniority and the type of school they work at is also investigated. Relational screening model which is the old model of general screening model is used in the research. The participants of the research consist of 399 teachers who work at primary, secondary and high schools in Kocasinan and Melikgazi districts in Kayseri in 2013-2014 education year. The 43,8 percent of the participants (175 people) is female, 56,2 (224 people) percent is male. `Personal Information Form` prepared by the researcher , `Individual Career Management Accomplisment Level Scale` develop by Ereş (2003), `determining the motivation approaches of school directors towards teachers scale` developed by Başın (2012) are used in the research as data collection tools. `T` test and `one-way analysis of variance` techniques are used for the independent groups as well as the descriptive statistics in the analysis of research data. Research findings show what there is a positive directional, significant relationship between the organizational administrative and psychosocial approaches of motivation which are the subscales of motivation which are the subscales of motivation approaches and career planning, career developing and career motivations of teachers which are the subscales of individual career management. In addition to this, it is also found out that the perception of individual career management accomplishment level and motivation approach differentiate significantly. According to the sex, job seniority, the type of teaching career step, age and branch. The findings of the relevant literatüre and some recommendations are made for the studies which will be done in the future.Key Words: Career, Career Management, Career Planning, Career Development,Motivation, Approaches to Motivate.
Collections