8. sınıf öğrencilerinin ana dili kavramına ve dört temel dil becerilerine yönelik metaforik algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; ilköğretim son sınıf öğrencilerinin ana dili kavramına ve dört temel dil becerisine yönelik algılarını metaforlar yardımıyla ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu amaç için öğrencilerden `ana dili, okuma, yazma, konuşma ve dinleme` kavramlarına ilişkin metaforlar üretmeleri istenmiştir.Araştırmanın katılımcılarını 2015-2016 eğitim öğretim yılında Yozgat ilindeki Cumhuriyet Ortaokulu, İmam Hatip Ortaokulu ve Saray Yibitaş Lafarge Ortaokulunda yer alan 49 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilere 17 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir.Sonuç olarak öğrencilerin çoğunluğunun ana dili kavramına yönelik algılarının olumlu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin resmi olmayan (informal) eğitim ortamlarında edindiği dinleme ve konuşma becerisine yönelik algılarının; resmi (formal) eğitim ortamında edindiği yazma ve okuma becerilerine yönelik algılarına oranla daha olumlu olduğu tespit edilmiştir.Öğrencilerin ürettikleri metaforlar incelendiğinde yakın çevresinde ve hayatında var olan kavramlar ile metafor ürettikleri görülmüştür. Okuma ve yazma becerileri için metafor üretirken hayatlarında birinci derecede önemli olmayan kavramları kullanırken ana dili, konuşma ve dinleme ile ilgili metaforlar üretirken hayatında birinci derecede öneme sahip olan kavramları metafor olarak kullandıkları görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Metafor, ana dili, dört temel dil becerisi This study aims to reveal perceptions of senior class students' regarding native language and four basic language skills through metaphors. For this purpose, students are asked to produce metaphors regarding ` native language, reading, writing, speaking and listening`.Participants of the study are 49 senior class students of Cumhuriyet Secondary School, İmam Hatip Secondary School and Saray Yibitaş Lafarge Secondary School in 2015-2016 academic year in Yozgat. A semi-structured interview form consisting of 17 questions was applied to the students. Collected data were resolved with descriptive analysis method.After all, it was determined that most of the students' perceptions regarding native language are positive. It was detected that students' perceptions regarding listening and speaking skills acquired in informal educational environment are more positive than writing and reading skills acquired in formal educational environments.When the metaphors produced by the students were examined, it was seen that they produced metaphors with their immediate environments and present concepts in their life. It was seen that when they produced metaphors for reading and writing skills, they used non-fundamental important concepts and when they produced metaphors about speaking and listening, they used fundamental concepts in their life as metaphors.Key words: Metaphor, native language, four basic language skills
Collections