Okul yöneticilerinin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul yöneticilerinin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkinin belirlenmesini amaçlayan bu çalışmada, Kayseri ili merkez ilçelerinde görev yapan okul yöneticilerinin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile karar verme stillerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı sorgulanmıştır. Bu amaçla 2014-2015 eğitim öğretim yılında Kayseri İli merkez ilçelerindeki okullarda görev yapan 361 okul yöneticisinden kullanılabilir veriler elde edilmiştir. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, okul yöneticilerinin bazı demografik özelliklerini belirlemek için `Kişisel Bilgi Formu`, psikolojik iyi oluş düzeylerini belirleyebilmek için `Psikolojik İyi Oluş Ölçeği`, karar verme stillerini belirleyebilmek için `Karar Verme Stilleri Ölçeği` kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve Karar Verme Stilleri Ölçeğiden elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarıldıktan sonra çözümlenmiş, manidarlıklar minimum ,05 düzeyinde sınanmış ve bulgular araştırmanın amaçlarına uygun olarak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma grubunu oluşturan okul yöneticilerinin demografik özellikleri (cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem ve görev yaptıkları yönetim kademesi) betimleyici frekans ve yüzde dağılımları çıkarılmıştır. Örneklemi oluşturan okul yöneticilerinin psikolojik iyi oluş ve karar verme stilleri ölçeğinden aldıkları puanların cinsiyet, medeni durum, görev yaptıkları yönetim kademesi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız gruplar için t testi, mesleki kıdem değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), ANOVA sonucu anlamlı bulunan farklılıklarda farkın kaynağını belirlemek için yöntemlerinden TUKEY testi, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve Karar Verme Stilleri Ölçeğinden almış oldukları puanlar arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek üzere Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan istatistikî analizler sonucunda okul yöneticilerinin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile karar verme stilleri arasında pozitif yönlü ve yüksek düzeyde bir ilişkinin olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Okul Yöneticisi, Psikolojik İyi Oluş, Karar Verme Stilleri In this study which aims to determine the level of the school administrators' psychological well-being and Decision Making Style, it was investigated whether there is a correlation between school administrators' psychological well-being and Decision Making Style and whether these change according to certain variables. To this end, usable data were obtained from 361 school administrators who work in central districts of Kayseri in 2014-2015 School Year. Relational screening model was used in this descriptive study. Data were collected through `Personal Information Form`, which is developed by the researcher with the aim of identifying some demographical characteristics of the participants, psychological well-being scale to establish the participants' well being, and finally `Decision Making Style Scale` to determine the participants' Decision Making Styles. Critical alpha level was set to be .05 and the results were presented in the tables in accordance with the aims of the study. Frequency and percentage distribution were obtained to illustrate the demographic characteristics of school administrators such as gender, professional seniority, educational and marital status. After that, ss. values were appointed for the sub-dimension points of the scale. Independent Samples T-test was used to determine whether class teachers' points that they get from , school administrators psychological well-being scale and organizational trust Scale change according to the variables such as gender, marital status and level of administration. The One-Way Analysis of Variance (ANOVA) was used to determine whether these points change according to variables such as professional seniority. TUKEY's Test was used to find out the causes of the differences in statistically significant ANOVA results. Pearson Product Moment Correlation analysis was used to determine whether there is a correlation between school administrations' points , psychological well-being scale and Decision Making Style Scale. Research results indicate a highly positive correlation between school administrators' Pyschological well-being, and Decision Making Styles pointsKey Words: School administrators, Pyschological well-being, decision making styles.
Collections