Okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri ile öğretmenlerin yaratıcılık gelişimine ve okul öncesi eğitim programına yönelik görüşleri ve uygulamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yaratıcılık içinde bulunduğumuz yüzyılda eğitim sisteminin önem verdiği konulardan birisidir. Özellikle erken yaşta çocukların yaratıcılık gelişimini desteklemek ve üst seviyelere çıkarmak için, MEB'in okul öncesinde yaratıcılık eğitimine özellikle yer verildiği görülmektedir.Bu tez çalışmasında, okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri belirlenmiş ve öğretmenlerin yaratıcılık gelişimine ve 2012 okul öncesi eğitim programına yönelik görüşleri ve uygulamaları doğrultusunda değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin elde edildiği çalışma grubunu, 2010-2011 eğitim öğretim yılında okuyan toplam 100 öğrenci oluştururken; nitel verilerinin elde edildiği çalışma grubunu, 2011-2012 ve 2014-2015 eğitim öğretim yılında 15 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilere `Torrence Yaratıcı Düşünme Testi Şekil A Formu`, öğretmenlere ise `Yaratıcılık Gelişimi ve Uygulamaları Öğretmen Görüşme Formu` uygulanmıştır. Nicel verilerin istatistikleri SPSS (16.00) paket programı kullanılarak yapılmıştır. Nitel veriler betimsel analiz yöntemiyle incelenmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin akıcılık ve elabrasyon boyutları açısından `iyi`; esneklik ve orijinallik boyutları açısından `orta` düzeyde oldukları belirlenmiştir. Yaratıcılığı geliştiren ve engelleyen faktörlerin, öğretmen, aile, çevre ve uyaranlar olduğu; özgürlük, cinsiyet, zekâ ve kalıtımın yaratıcılığı geliştiren, yaşantı, sosyo-ekonomik düzey ve kısıtlı zamanın engelleyen faktörler arasında yer aldığı belirlenmiştir. Ayrıca 2012 okul öncesi eğitim programının yaratıcılığı olumlu etkilediği, öğrenme merkezlerinde çocukların aktif olabildikleri sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Yaratıcılık, Yaratıcılık Boyutları, Okul Öncesi Eğitim Programı. Creativity is one of the important topic in this century. It is noticed that Ministry of National Education(MoNE) gives importance to the pre-school education especially supporting creavity development and having upper level creavity in the early age of children.In this thesis, creativity levels of students studying in pre-school institutions were determined and opinions and applications of pre-school teachers about creavity development in 2012 pre-school education program. In this study, quantitative and qualitative investigation methods were used. Quantitaitve data were gathered from 100 participants studying in 2010-2011 academic year. Moreover, qualitative data were gathered from 15 pre-school teacher attended the study in 2011-2012 and 2014-2015 academic years. `Torrence Creativity Thinking Test Figure A Test` and `Creativity Development and Applications Teacher Meeting Form` were used to collect data from students and teachers respectively. Quantitative data were analyzed through SPSS(16.00) packet program. Qualitative datas were examined and interpreted with content analysis method. According to the findings; it was determined that students' fluency in thought and elaboration level was `good'', flexibility and originality levels were `middle`. In coclusion, teachers, family and environmental stimuli can be both facilitator or barriers of students' creativity. While freedom, sex, intelligence and heritage factors enhanced creativity; negative experiences, low socio-economic status and activities with limited time decrease creavity. Moreover, it was resulted that 2012 pre-school education program was seen as affecting creativity of students positively and students were active in the learning environment.Key Words: Pre-school Education, Creativity, Creativity Dimension, Pre-school Education Program
Collections