Ortaokul Türkçe öğretmenlerinin yazma eğitimindeki ölçme ve değerlendirme uygulamalarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ortaokul Türkçe öğretmenlerinin yazma eğitimindeki ölçme ve değerlendirme uygulamalarını değerlendirmektir. Araştırmada nitel veri toplama tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu Kayseri il merkezinde ve Melikgazi, Kocasinan ve Talas ilçelerinde bulunan ortaokullarda görev yapan 25 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Veri analiz süreci elde edilen verilerin kodlanması, temalandırılması, analiz edilmesi ve yorumlanması şeklinde işlemiştir.Araştırmada elde edilen sonuçlar şu şekildedir: Katılımcıların % 44'ü yeni yöntemlerin etkili yönlerine, % 36'sı sınırlı yönlerine, % 24'ü eleştirel yönüne vurgu yapmıştır. Yeni yöntemlerin en etkili yönleri işlevsel ve başarılı bulunması; en sınırlı yönleri işlevsellikten uzak olması, uygulanmasının zaman alıcı olması ve değerlendirmeyi tam sağlama konusunda eksik olması olarak saptanmıştır. Yeni yöntemler en çok, yapılan merkezi sınavlarla paralel olmaması ve hepsinin uygulanmasının olanaksızlığı yönlerinden eleştirilmiştir. Yeni ölçme yöntemlerinden yazma eğitiminde en çok proje ödevleri ( % 96), en az öğrenme günlükleri( %8) yöntemleri kullanılmaktadır .Yazma eğitiminde en çok kullanılan yeni değerlendirme aracı, öz değerlendirme (%80) formu, en az kullanılan araç bütüncül dereceli puanlama anahtarı (28) dır. Türkçe öğretmenlerinin yazma eğitiminde en çok kullandıkları geleneksel yöntemin yazılı sınav/ açık uçlu sınav, en az kullandıkları yöntemin ise doğru yanlış maddeleri olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların en çok, kendilerine uygun olduğunu düşündükleri yöntemi tercih ettikleri görülmektedir. Katılımcıların % 64'ü yazılı anlatım çalışmalarını ölçme değerlendirmede geleneksel yöntemlerin etkili yönüne , % 40'ı yeni yöntemlerin etkili yönüne vurgu yapmıştır. Katılımcıların % 40'ı bir yöntemi diğer yönteme tercih etmemektedir. Her iki yöntemin de yapılan çalışmaya göre kullanıldığında daha etkili olduğu düşünülmektedir. Katılımcıların % 80'i hazır bir ölçme aracını olduğu gibi kullanmamaktadır. Katılımcıların yazılı anlatım çalışmalarını ölçme araçlarında en çok aradığı özellik objektif puanlama (% 56) sağlamasıdır. Katılımcıların % 52'si değerlendirme formlarını etkin kullandığına, %48'i etkin kullanmadığına vurgu yapmıştır. Yazma becerilerini ölçme değerlendirme uygulamalarında en fazla yaşanılan güçlük, müfredatın yoğun olmasından dolayı zaman sıkıntısının olmasıdır. Öğretmenler tarafından yazılı anlatım çalışmalarında en çok kullanılan ölçüt imla ve noktalamadır. En az kullanılan ölçütler ise türe uygun yazma, ana fikri verebilme ve tutarlılıktır. Katılımcıların % 72' si ölçme değerlendirme yapmadaki amacının yazılı anlatım becerisini geliştirmek olduğunu ifade etmiştir. % 44'ü dönüt vermek , % 36'sı öğrencilerin yazma beceri düzeyini belirlemek, % 28'i ölçme ve değerlendirme yapmadaki amacının not vermek olduğunu ifade etmiştir. Katılımcıların %16'sı yazma konusunda motivasyon amacıyla ölçme değerlendirme çalışması yaptığını ifade etmiştir. Katılımcıların, % 52'si yazma eğitiminde bireysel gelişim farklılıklarını dikkate alarak ölçme değerlendirme çalışması yaptığını ifade etmiştir, % 48'i bireysel gelişim farklılıklarına göre ölçme değerlendirme yapma konusunda olumsuz görüş bildirmiştir. Öğretmenlerin yazma eğitimdeki ölçme değerlendirme uygulamalarında yaşadığı sıkıntıların bazıları: öğrencilerin yazmaya karşı isteksiz olması, merkezi sınav olgusundan dolayı öğrencilerin test odaklı düşünmesi, el yazısının okunaklılığının zor olmasıdır. Öğretmenlerin % 40'ı kendini yazılı anlatım becerilerini ölçme ve değerlendirmede yeterli , % 16'sı yetersiz, % 44'ü ise kısmen yeterli görmektedir.Anahtar Kelimeler: Yazma, yazma eğitimi, Türkçe öğretmenleri, ölçme,değerlendirme. The purpose of this study is to evaluate the assessment and evaluation methods of the secondary school Turkish language teachers. Qualitative data collection technique has been employed in this study. The sample of the study consists of 25 Turkish language teachers employed at the secondary schools located in Kayseri city center and the countries of Melikgazi, Kocasinan and Talas. The collected data has been analyzed through content analysis method. The data analysis process has been conducted in the form of coding, thematizing, analyzing and interpreting the data. The results obtained from the study are as follows: 44% of the participants emphasized the effective aspects of the new methods, 36% of them emphasized their limited aspects, and 24% of them emphasized the critical aspects of the new methods. The most effective aspects of the new methods were identified as being functional and successful; while their most limited aspects were identified as being far from being functional, being time consuming and incomplete in terms of providing a full evaluation. New methods were criticized mostly on the grounds that they were not conducted in parallel with the central examinations and that it was impossible to implement them all. Of the new evaluation methods, the project assignments were the most favored method in the writing lessons (%96), while the learning journals were the least favored evaluation method (8%). The most commonly used new evaluation tool in the writing lessons was the self evaluation form (80%), and the least commonly used tool was the integrated grading key (28%). It was established that the most favorite traditional method in the writing lessons was the written exam; the least favorite method was the right or wrong items. It was observed that the participants mostly preferred to use the method they thought would work best for them. 64% of the participants emphasized the effective aspects of the traditional methods in evaluating the written expression assignments, while 40% of them emphasized the effective aspects of the new methods. 40% of the participants did not prefer one method over another. They thought that both methods would work well when used in accordance with requirements of the task at hand. 80% of the participants did not use a readily available evaluation tool as provided. According to the participants, the most sought after feature in a written expression assignment evaluation tool was objective grading (56%). 52% of the participants said that they actively used the evaluation forms, while 48% of them said that they did not actively use them. The most commonly encountered difficulty in evaluating writing skills was running short of time due to intensive curriculum. According to the teachers, the most commonly used criteria in written expression studies were spelling and punctuation. The least commonly used criteria were writing in accordance with the genre, getting across the main idea and being consistent. 72% of the participants stated that their purpose in making assessment and evaluation was to improve the written expression skills. While the 44% of them stated that they were doing it for giving feedback, 36% of them for determining the level of students' writing skills and 28% of them for grading assignments. 16% of the participants stated that they conducted evaluation and assessment in order to maintain motivation for writing. 52% of the participants stated that they conducted evaluation by taking into consideration the individual development differences in writing education, while 48% of them expressed negative views on making evaluations based on individual development differences. Some of the problems that teacher came across while making evaluations in the writing lessons included the students' lack of interest in writing, their being more focused on multiple choice exams rather than written exams due to the prevalence central examination phenomenon, difficulty of deciphering hand writing. 40% of the teachers see themselves sufficient in terms of assessing and evaluating the written expression skills, 16% of them see themselves insufficient and 44% of them see themselves partially sufficient.Key Words: Writing, writing education, secondary school Turkish language teachers evaluate the assessment, evaluation methods.
Collections