İngilizce öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile mesleki sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı İngilizce öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile mesleki sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırmanın amacı doğrultusunda İngilizce öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik ve mesleki sosyal destek düzeyleri mesleki kıdem, eğitim durumu, mezun olunan fakülte, çalışılan kurum türü, kurumun bulunduğu yerleşim yeri ve İngilizce öğretimi ile ilgili yurtdışında kurs/seminer vs. katılım değişkenlerine göre incelenmiş ve hangi özellikleri ile mesleki tükenmişlik ve mesleki sosyal destek düzeyleri arasında ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama yöntemine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu`, Kaner, Şekercioğlu ve Yellice (2007) tarafından geliştirilen `Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Ölçeği` ve Kaner (2007) tarafından geliştirilen `Öğretmen Mesleki Sosyal Destek Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde t-testi ve ANOVA istatistiki yöntemlerinden faydalanılmıştır. Mesleki tükenmişlik mesleğe ilişkin duygusal tükenmişlik ve başarısızlık, öğrencilere duyarsızlaşma, fiziksel ve duygusal tükenmişlik, meslektaşlarına ve yöneticilere duyarsızlaşma alt boyutlarına sahiptir. Mesleki sosyal destek yönetim desteği, meslektaş desteği, aile desteği, öğrenci desteği ve etkili öğretim desteği alt boyutlarına sahiptir. Araştırmanın bağımsız değişkenlerine göre İngilizce öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik ve mesleki sosyal destek düzeylerinde farklılaşma olup olmadığına bakılmıştır. Sonuçlar mesleki tükenmişlik ile sosyal destek arasında orta düzeyde negatif yönde bir ilişki olduğunu göstermiştir. Buna göre sosyal destek düzeyi artarken tükenmişlik düzeyi azalmaktadır. İngilizce öğretmenlerinin kıdem, görev yaptıkları kurum türü, görev yaptıkları kurumun bulunduğu yerleşim yeri, eğitim durumları değişkenleri ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş buna karşılık mezun oldukları fakülte ve yurtdışında kurs, seminer vs. katılma durumları ile tükenmişlik arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. İngilizce öğretmenlerinin mesleki sosyal destek düzeyleri ile kıdem, görev yaptıkları kurum türü, görev yaptıkları kurumun bulunduğu yerleşim yeri değişkenleri açısından anlamlı bir ilişki bulunmuş buna karşılık eğitim durumları, mezun oldukları fakülte ve yurtdışında kurs, seminer vs. katılma durumları değişkenleri açısından anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. This study attempts to examine the relationship between job burnout levels and social support levels of English language teachers in terms of such variables as professional seniority, education level, graduation, type of school, school's settled area, participation of abroad course/seminar etc. about teaching English. Relational Survey Model was used in the study. Data was collected through `Personal Information Form` which is developed by the researcher, `Teacher Job Burnout Questionnaire` which is developed by Kaner, Şekercioğlu ve Yellice (2007) and `Teacher Professional Social Support Questionnaire` which is developed by Kaner (2007). T-test and ANOVA were employed to analyze the data. Job burnout has emotional exhaustion and failure, depersonalization to students, physical and emotional exhaustion, depersonalization to colleagues and administrators sub-dimensions. Social support has administrator support, colleague support, family support, student support and effective teaching support sub-dimensions. According to the independent variables of the study, it was examined whether there was any difference in the level of job burnout and social support of English Language Teachers.Results show that there is a moderately negative correlation between job burnout and social support. As the level of social support increases, the level of job burnout decreases. It was also seen there are meaningful correlations between professional seniority, type of school, school's settled area, education level and job burnout levels of teachers. On the other hand, there aren't any meaningful correlations between graduation and participation of abroad course/seminar etc. and job burnout levels. There are meaningful correlations between social support and professional seniority, type of school, school's settled area. On the other hand, there aren't any meaningful correlations between social support and education level, graduation, participation of abroad course-seminar etc.
Collections