Dijital hikâyelerin Türkçe dersi değerler eğitimine yönelik etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bugün, içerisinde ülkemizdeki birçok kurum ve kuruluşta bireylere yönelik çeşitli değerler eğitimi programları uygulanmaktadır. Literatürde yer alan değer temelli teknoloji tabanlı araçlara dayalı araştırmalara göz atıldığında, deneysel araştırmaların azlığı dikkati çekmektedir. Bu çıkarımlar sonucunda oluşturulan araştırmada;Nicel ve nitel araştırmaların birlikte kullanıldığı karma yöntem uygulanmış, nicel boyutunu; Temel Değerler Ölçeği ile Değer Farkındalık Testi oluştururken nitel boyutunu Açık Uçlu Anket Çalışması oluşturmuştur. Değerlerin alt boyutlarını ifade ettiği düşünülen anahtar kelimeler ile oluşturulan özgün metinler (hikâyeler), çoklu ortam materyalleri ile dijital hikâye anlatılarına dönüştürülmüştür. Araştırmanın nicel bölümünde ilk olarak, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 6. Sınıflar Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'nda açık (doğrudan) bir şekilde temellendirilen değerlerden altısı (6) üzerine geçerlik ve güvenilirliği sağlanmış özgün bir ölçek geliştirilerek (Temel Değerler Ölçeği) Kayseri merkezinde yer alan bir ortaokulda öğrenim gören 6-H (deney grubu) ve 6-G (kontrol grubu) sınıf öğrencilerine yönelik deneysel desenli ön test ve son test şeklinde uygulanmıştır. Uygulama sonuçlarına göre, deney gurubu lehine istatiksel boyutta sadece bir faktörde anlamlı farklılık bulunmuş, diğer iki faktörde anlamlı bir fark bulunamamıştır. Duyarlılık (Tarihi Mirasa) değeri boyutunda deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre daha başarılı oldukları belirlenmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda ikinci olarak, Değer Farkındalık Testi uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının son test sonuçlarına göre; iki grubun da test puanlarını arttırdığı lakin deney gurubunun son test sonuçlarında kontrol grubunun puanlarına göre daha büyük fark ortaya koyduğu görülmüştür. Buradan dijital hikâye anlatılarının başarıya ulaştığı söylenebilir.Araştırmanın nitel bölümünde ise, dijital hikâye anlatıları uygulanan deney grubuna (6-H) yönelik öğrenci görüşlerini almak için Açık Uçlu Anket Çalışması uygulanmıştır. Yapılan nitel analiz ile dijital hikayelerin; öğretici olduğu, öğrenmeyi kolaylaştırdığı, gerekli ve faydalı olduğu, içeriğinin güzel olduğu, ilgi çekici olduğu ve bazı becerileri kazandırdığı gibi olumlu yönlerinin yanında göz sağlığına etkisi gibi olumsuz yönlerinin de olabileceği şeklinde öğrencilerin görüş bildiridği belirlenmiştir. Ayrıca dijital hikâye anlatılarının diğer anlatı türlerine göre daha çok arzu edildiği anlaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Türkçe Eğitimi, Değerler Eğitimi, Dijital Hikâye, Temel Değerler Ölçeği, Değer Farkındalık Testi. Today, various values education programs are being implemented for many individuals and organizations in various institutions in Turkey. When we look at researches based on values in literature, the lack of experimental and technology based researches is noteworthy. As a result of these reviews,Mixed method which uses both quantitative and qualitative research techniques have been applied by implementing the Value Awareness Test, Core Values Scale, and Open-ended Questionnaire. Original texts (stories) created with key words that are thought to express the sub-dimensions of values anbd they have been converted into multimedia narratives with visual and audio materials.In the quantitative part of the study, firstly, Core Values Scale was developed according to values which consist in 6th Grade Turkish Language Teaching Curriculum and in the Social Studies Curriculum which were prepared by Ministry of National Education. In experimental design, pre-test and post-test were applied for 6-H (experimental group) and 6-G (control group) students in a middle school in Kayseri city center. According to the results of the evaluation of these implementations, there was a significant statistical difference in only one factor favoring the experimental group and there was no significant difference in the other two factors. In the sensitivity factor (historical), the score of students in the experimental group were found to be higher than scores of the students in the control group. Secondly, the Value Awareness Test was implemented in the quantitative dimension of the study. According to the evaluation of this test, it was understood that both control and experimental group has increased their scores but scores of the experimental group has increased much more than the scores of the control group. As a result, it can be understood that digital stories had positive effect on students' awareness on values. In the qualitative part of the study, an open-ended questionnaire study was conducted to obtain student views on the experimental group (6-H) in which digital storytelling were administered. According to the qualitative analysis results, digital storytelling method was found to be instructive, necessary, beneficial, bringing some skills. And participants expressed that its content was beautiful and interesting. Besides, they expressed their negative opinions about digital stories as they can disturb eye health. It has also been understood that digital stories are more desirable than other narrative ones.Keywords: Education, Turkish Education, Values Education, The Digital Storytelling, Core Values Scale, Value Awareness Test.
Collections