Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı; İç Anadolu Bölgesi'ndeki farklı üniversitelerde öğrenimine devam eden fen bilgisi öğretmenliği dördüncü sınıf öğretmen adaylarının bilimin doğasına yönelik görüşlerini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi ve bu yöntemin bir deseni olan fenomenoloji kullanılmıştır. Çalışmada, amaçlı örneklem yöntemlerinden olan ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Çalışma grubunu İç Anadolu Bölgesi'ndeki dört farklı üniversitede fen bilgisi öğretmenliği dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 210 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak doküman incelemesi (Bilimin Doğası Hakkındaki Düşünceler Anketi-VNOS-C) ve yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Anketi uygulama süresi yaklaşık 30 dakika sürmüştür. Görüşme esnasında görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sürecinde katılımcılardan izin alınarak katılımcılarla yapılan görüşmeler ses kaydı altına alınmıştır. Ses kayıtları yazıya döküldükten sonra kodlar, kategoriler ve temalar oluşturularak içerik analizi yapılmıştır. Çalışma sürecinin her aşamasında geçerlik-güvenirlik sağlanmaya çalışılmıştır. Araştırma sonuçları; fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkında yeterli görüşe sahip olmadıklarını ve boyutların hepsinde katılımcıların çoğunluğunun `acemi` kategorisinde olduklarını göstermiştir. Ayrıca fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası ve boyutları hakkında bazı yanlış inanışlara sahip oldukları görülmüştür. Bu sonuçlardan yola çıkarak fen bilgisi öğretmenliğinden mezun olan öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkında belirli bir düzeyde görüşe sahip olmaları için üniversitelerdeki bilimin doğası eğitimi hakkında düzenlemeler yapılması gerektiği düşünülmektedir.Anahtar kelimeler: Bilimin Doğası, Fen Bilgisi Öğretmen Adayları, Fen Eğitimi, Nitel Araştırma The aim of the research is to determine the opinions of the fourth grade pre-service science teachers who are studying at different universities in the Central Anatolia Region about the nature of science. Qualitative research methodology and phenomenology, which is a pattern of this method, were used in the study. In the study, criterion sampling, which is a purposeful sampling method, was preferred. The study group was consisted of 210 pre-service science teachers who are studying in the fourth year of science teacher education at four different universities in the Central Anatolia Region. As a data collection tool, a document review (Questionnaire on the Nature of Science-VNOS-C) and a semi-structured interview were used. Participants completed the questionnaire about 30 minutes. The interview form was used during the interview. During the research process, interviews with the participants were recorded by taking permission from the participants. After the voice recordings were written, content analysis was performed by creating codes, categories and themes. Validity-reliability studies were carried out at every stage of the study period. The results of the research showed that pre-service science teachers do not have enough opinions about the nature of science and that the majority of participants have `the naïve view` in all dimensions. It has also been found that pre-service science teachers have some incorrect beliefs about the nature of science and its dimensions. From these results, some arrangements should be completed about the nature of science education in the education faculties in order to have a confident level of opinion about the nature of science of pre-service science teachers graduated from science teacher education.Keywords: Nature of Science, Pre-service Science Teachers, Science Education, Qualitative Research
Collections