Sınıf öğretmenlerinin bilişsel duygu düzenlemeleri ile disiplin anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin bilişsel duygu düzenlemeleri ile disiplin anlayışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada genel tarama modelinin alt modeli olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan 12 devlet ilkokulunda görev yapan 216 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu`, Şimşek (2004) tarafından geliştirilmiş olan Öğretmen Disiplin Anlayışı Ölçeği ve Garnefski, Kraaij ve Spinhoven (2002) tarafından geliştirilen Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği kullanılmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen verilerin analizi SPSS 23.00 istatistik paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırmada; sınıf öğretmenlerinin, bilişsel duygu düzenleme stratejileri 9 alt boyutunun (`Plan yapmaya yeniden odaklanma`, `Olumlu yeniden değerlendirme`, `Olayın değerini azaltma`, `Diğerlerini suçlama`, `Olumlu yeniden odaklanma`, `Felaketleştirme`, `Ruminasyon` , `Kendini suçlama`, `Kabul`) ve disiplin anlayışlarının cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, eğitim türü ve okuttukları sınıf mevcudu değişkenlerine göre nasıl farklılaştığı incelenmiş ve sonuçları analiz edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin bilişsel duygu düzenleme stratejileri alt boyutları ile disiplin anlayışları arasındaki ilişki incelendiğinde disiplin anlayışları ile Felaketleştirme ve Diğerlerini Suçlama alt boyutları arasında negatif yönde bir ilişki olduğu; bilişsel duygu düzenleme stratejileri ölçeğinin alt boyutlardan Ruminasyon, Olumlu Yeniden Değerlendirme ve Diğerlerini Suçlamanın, sınıf öğretmenlerinin disiplin anlayışlarının anlamlı yordayıcıları olduğu sonucu bulunmuştur. The aim of this study is to investigate of the realitionship between cognitive emotion regulation strategies and discipline understandıing of elementary school teachers. Relational survey method which is a sub method of survey method was used in the research. Sample of the study consists of 216 elemantary school teachers who are working in the 12 various schools of the Ankara Çankaya province. `Personal Information Form` which was developed by the researcher, Teacher Discipline OpinionScale` (Şimşek, 2004) and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski, Kraaij ve Spinhoven, 2002) were used in order to gather data. The data which were obtained as a result of the administration of the questionnaire were analyzed using the SPSS 23.00 statistical package software. Elementary school teachers' discipline understanding and the nine sub-level of cognitive emotion regulation strategies (Refocus on Planning, Positive Reappraisal, Positive Refocusing, Putting into Perspective, Otherblame, Catastrophizing, Rumination, Self-blame, Acceptance.) were investigated in focus of the gender, age, marital status, occupational seniority and attendance size of clasroom variables and results were analized. Based on the regression analyses, it is found that Otherblame and Catastrophizing which are the some of sub level of cognitive emotion regulation strategies has relation with the discipline understanding of elemantary school teachers in negative direction. Positive Reappraisal, Rumination and Otherblame which are the some of sub level of cognitive emotion regulation strategies were significant predictors of discipline understanding of elemantary school teachers.
Collections