Ortaokul öğrencilerinin rutin olmayan problemlerin çözümünde strateji kullanma ve öz-düzenleme yapma becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin rutin olmayan problemlerin çözümünde strateji kullanma ve öz-düzenleme becerilerinin incelenmesini içermektedir. Bu araştırma, 7. sınıftan 82 öğrenci, 8. sınıftan 78 öğrenci olmak üzere toplam 160 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak birinci aşamada öğrencilere altı tane rutin olmayan problemden oluşan yazılı sınav uygulanmış, ikinci aşamada ise seçilen sekiz öğrenci ile yarı-yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik ve söylem analizi gibi nitel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın en temel sonuçlardan biri, rutin olmayan problemlerin çözümünde katılımcı öğrencilerin strateji kullanımında yetersiz kaldıkları görülmüştür. Problemlerin çözümünde genel olarak işlem seçme gibi basit düzey stratejilerin kullanımına yoğunlaşılırken, üst düzey düşünme becerisi gerektiren bağıntı bulma gibi stratejilerin çok az tercih edildiği saptanmıştır. Çalışmanın bulguları öğrencilerin çalışmada kullanılan problemlerin çözümünde öz-düzenleme becerilerini işe koşma bakımından oldukça yetersiz kaldıklarını göstermektedir. Bulgular, tek bir strateji kullanılarak yapılan çözümlerde öz-düzenleme becerilerinin daha sık işe koşulduğunu göstermektedir. Bu durum ise kullanılan strateji sayısı arttıkça öz-düzenleme becerilerine daha az işe koşulduğunu göstermektedir. Ayrıca, araştırma bulguları, stratejiler arası ilişkiler kurmada da katılımcıların yetersiz kaldıklarını göstermektedir. This study aims to investigate secondary school students' capabilities at using problem solving strategies and self-regulation in solving non-routine problems. The research employed qualitative case study method and it was carried out with the participation of 160 students (82 students from the 7th grade and 78 students from the 8th grade). Data were collected through written exam and semi-structured interviews. First, a written exam consisted of six non-routine problems was administered to the participants. Then, semi-structured interviews were conducted with eight selected students. Data were analyzed using qualitative methods including content and discourse analysis methods. The research results indicated that students displayed poor performances at using problem solving strategies and at establishing relationships among them. They mostly preferred using simple level strategies such as writing algebraic equations and arithmetic operations. They encountered great difficulties at using strategies, which requested higher-order thinking skills, such as searching patterns and working backwards. They were also unable to use problems solving strategies in connection to each other. The research findings indicated also that most of the participants were unable use self-regulation skills in solving the problems. They mostly incorporated their self-regulation skills in the process when they resolved a problem through a single strategy. However, when they used more than one strategy in the solution of a problem they did not activated their self-regulation skills at all.
Collections