Fen eğitiminde bilgisayar destekli, etkinlik temelli ve sorgulamaya dayalı öğretim yaklaşımlarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, bilgisayar destekli, etkinlik temelli ve sorgulamaya dayalı öğretim yaklaşımlarının yedinci sınıf öğrencilerinin fene yönelik tutum, motivasyon, kaygı ve akademik başarılarına etkilerini araştırmaktır. Araştırma, 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde Kayseri'de bulunan bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 105 yedinci sınıf öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Üç deney grubunun bulunduğu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test ve son test kontrol grupsuz yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma kapsamında, `Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğrulması` ünitesi deney-1 grubunda bilgisayar destekli, deney-2 grubunda etkinlik temelli, deney-3 grubunda ise sorgulamaya dayalı öğretim ile beş hafta boyunca öğretilmiştir. Çalışmada, veri toplama araçları olarak Fene Yönelik Tutum Ölçeği, Fene Yönelik Motivasyon Ölçeği ve Fen Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca 30 çoktan seçmeli ve 7 açık uçlu sorudan oluşan iki başarı testi geliştirilmiştir. Başarı testleri ön test, son test ve kalıcılık testi olmak üzere kontrol ve deney gruplarına üç ayrı zamanda uygulanırken, diğer ölçme araçları ön ve son test olmak üzere gruplara ikişer kez uygulanmıştır. Her bir ölçme aracından elde edilen verilere ayrı ayrı tek yönlü varyans analizi (ANOVA) gerçekleştirilmiştir. Ayrıca her bir ölçme aracının ön ve son test puanlarının karşılaştırılması için verilere bağımlı örneklem t-testi uygulanmıştır. Grupların ön, son ve kalıcılık testlerinden aldıkları puanların karşılaştırılması için verilere split plot ANOVA uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, her üç yaklaşım fene yönelik tutum ve motivasyonu olumlu yönde etkilemekle birlikte; bilgisayar destekli ve etkinlik temelli öğretimin öğrencilerin fen kaygı düzeyini anlamlı ölçüde düşürdüğü tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, grup ayrımı yapılmadığında tüm öğrencilerin ilgili üniteye ilişkin başarı düzeyinin uygulanan öğretim yaklaşımına bağlı olarak değiştiğini, uygulanan öğretim yaklaşımlarının tüm deney gruplarının başarısı üzerinde çok yüksek düzeyde olumlu etkisinin olduğunu göstermiştir. Kullanılan öğretim yaklaşımlarının öğrencilerin son test ve kalıcılık testlerindeki başarıları üzerinde orta düzeyde bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Çoktan seçmeli sorulardan oluşan başarı testi için deney-1 ve deney-2 grubu arasında deney-2 grubu lehine, açık uçlu sorulardan oluşan başarı testi için deney-2 ve deney-3 grupları arasında deney-2 grubu lehine fark bulunmuştur. The aim of this study is to investigate the effects of computer-aided, activity-based and inquiry-based teaching approaches on attitudes, motivation, and anxiety towards science, and academic achievement of seventh grade students. The research was carried out in the spring semester of 2016-2017 academic year with the participation of 105 seventh grade students from a middle school in Kayseri. In the study, which contains three experimental groups, a quasi-experimental design, pre and post-test without control group was used. Within the scope of the study, `Reflection in the Mirrors and Absorption of the Light` unit was taught during five weeks through computer-aided in experimental-1 group, activity-based in experimental-2 group, and inquiry-based teaching in experimental-3 group. In the study, data were collected through Science Attitude Scale, Science Motivation Scale and Science Anxiety Scale. Additionally, two achievement tests, consisting of 7 open-ended questions and 30 multiple-choice questions were developed. While achievement tests were applied to experimental groups as pre-test, post-test and retention test at three different times, the other instruments were applied to the groups twice as pre and post-test. One-way variance analysis (ANOVA) was conducted separately for the quantitative data obtained from each instrument. Moreover, paired sample t-test was conducted to compare the pre- and post-test scores of each instrument. In order to compare groups' pre-test, post-test and retention test scores, split plot ANOVA was conducted. According to the findings, all three approaches had positive effects on attitude and motivation towards science. In addition, it was found that computer-aided instruction and activity-based learning decreased science anxiety level of the students significantly. The results showed that the achievement level of all the students regarding the unit changed based on the applied teaching approach when the group was not discriminated, and the applied teaching approaches had a very high positive effect on achievement of all the experimental groups. It was observed that the teaching approaches had a moderate effect on students' achievement in both post-test and retention test. For the achievement test consisting of multiple choice questions, a significant difference was found between experimental-1 and experimental-2 groups in favor of experimental-2 group; whereas for the achievement test consisting of open-ended questions, a significant difference was found between experimental-2 and experimental-3 groups in favor of experimental-2 group.
Collections