Eğitimde verilen geribildirim türleri ve Türkçe eğitiminde öğretmenlerin geribildirim verme durumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ana dil öğretimi, temel dil beceri alanları ile dil bilgisi öğrenme alanına yönelik yapılandırılır. Her öğretim programının ana noktasını oluşturan temel dayanak, beceri edinme ve gelişimi takip etmede ölçme ve değerlendirmedir. Öğretim süreci öğretmen- öğrenci etkileşiminden oluşur. Öğrenme-öğretme sürecinde iletişim ögelerinden biri olan geribildirim öğretmen ve öğrenciler arasında etkileşimi sağlamaya yönelik önemli bir uygulama biçimidir. Çünkü geribildirim hem öğretmene hem de öğrenciye öğrenme düzeyi ile ilgili bilgi sunarak değerlendirme yapmalarını sağlar. Bu nedenle süreci şekillendiren geribildirimlerin iyi yönetilmesi aslında öğretim sürecini tasarlamayla eşdeğerdir. Öğretim sürecinde öğretmenlerin genellikle geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullandıkları görülmüştür ve bu durum, alanyazında bir sorun olarak değerlendirilmiştir. Bu nedenle, Türkçe öğretiminde geribildirimin süreç temelli olarak çoklu değerlendirme biçiminde her biri ayrı bir alan olan dil becerilerine ve dil bilgisine yönelik uyarlanması gerekmektedir. Bu araştırmada, Türkçe öğretim sürecinde dil beceri alanları ile dil bilgisine yönelik kullanılabilecek geribildirim türleri ele alınarak sürecin akışını sağlama, değerlendirme ve yapılandırma konusunda yaşanan sorunlara alternatif çözüm önerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma yöntemi çerçevesinde durum çalışması deseninden yararlanılmıştır. Araştırma Niğde ilinde yer alan ortaokullarda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları 2017-2018 öğretim süreci boyunca ortaokullarda Türkçe öğretmeni olarak görev yapmakta olan öğretmenlerden ve ortaokul öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada nitel veri elde etmek için amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri çeşitleme yöntemi kapsamında gözlem, görüşme ve dokümanlar yoluyla elde edilmiştir. Veriler betimsel ve içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, Türkçe öğretmenlerinin öğretim sürecinde ölçme ve değerlendirmenin öneminin farkında oldukları ancak dil beceri alanlarına ve dil bilgisine yönelik uygulamalarında çoklu değerlendirmeye yer vermedikleri, süreç değerlendirmeden çok sonuç değerlendirmeye ağırlık verdikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin dil öğretimine ilişkin geribildirim türlerinin bilincinde olarak sürece uygulama çalışmaları programda bu değerlendirme biçimlerine yer verilmesiyle yaygınlık kazanabilir. The teaching of mother tongue is structured towards basic learning areas and grammar teaching. The main basis of each curriculum is the acquisition of skills and measurement and evaluation in the pursuit of development. The learning process consists of teacher-student interaction. Feedback, which is one of the communication elements in the learning-teaching process, is an important application for the interaction between teachers and students. Because feedback provides both teachers and students with information about their level of learning. Therefore, good management of feedback shaping the process is in fact equivalent to designing the teaching process. In the teaching process, it was seen that teachers generally used traditional measurement and evaluation methods and this situation was considered as a problem in the literature. Therefore, feedback in Turkish teaching is required to be adapted for language skills and grammar, each of which is a separate area in the form of process based multiple evaluation. In this research, it is aimed to develop alternative solution suggestions for the problems experienced in the process of Turkish Language, to provide language skills and to evaluate the types of feedback. In the research, the variation method was used in qualitative research methods. It was conducted in secondary schools in Nigde. The participants of the study consisted of teachers and middle school students who were working as Turkish teachers in secondary schools during the 2017-2018 teaching process. The data of the research was obtained through observations, interviews and documents. The data were analyzed using descriptive and content analysis. As a result of the study, it was determined that Turkish teachers were aware of the importance of measurement and evaluation in the teaching process, but they did not include multiple evaluations in their language skills areas and language knowledge. As the teachers are aware of the types of feedback related to language teaching, application studies to the process can become widespread by including these types of evaluation in the program.
Collections