Epistemolojik olarak zenginleştirilmiş argümantasyon yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesindeki başarılarına ve epistemolojik inançlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada argümantasyon yöntemi (AY) ve epistemolojik olarak zenginleştirilmiş argümantasyon yönteminin (EZAY) 7. sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesindeki başarılarına ve fene yönelik epistemolojik inançlarına olan etkilerinin araştırılması amaçlanmaktadır. Ayrıca, çalışmada deney grubu öğrencilerinin argümantasyon uygulamaları hakkında (AY ve EZAY) görüşleri incelenmiştir. Çalışma 2017-2018 eğitim-öğretim yılı ikinci dönemde yedinci sınıfta okuyan 98 tane öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma, iki deney ve bir kontrol grubu olmak üzere üç grup ile yürütülmüştür. Gruplar ön-test puanları ve öğrencilerin dersine giren fen bilimleri öğretmeninin görüşlerinden yola çıkarak belirlenmiştir. Hem ön test sonuçlarına hem de öğretmen görüşlerine göre çalışmanın başlangıcında grupların denk olduğu kabul edilmiştir. Deney gruplarında sırasıyla argümantasyon yöntemi (AY) ve epistemolojik olarak zenginleştirilmiş argümantasyon yöntemine (EZAY) göre ders işlenmiştir. Kontrol grubunda ise mevcut öğretim programı dikkate alınarak dersler yürütülmüştür. Maddenin Yapısı ve Özellikleri Akademik Başarı Testi (MYÖBT) ve Epistemolojik İnanç Ölçeği (EİÖ) kontrol ve deney gruplarına ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Çalışmada MYÖBT ve EİÖ ön test sonuçları kovaryans olarak belirlenmiş ve son testlerin karşılaştırılması MANCOVA kullanılarak yapılmıştır. Ayrıca çalışmanın sonunda deney gruplarına argümanatasyon görüş ölçeği (AGÖ) uygulanmıştır. Bu ölçekten düşük, orta ve yüksek puan alan ikişer öğrenci ile deney gruplarının AY ve EZAY hakkındaki görüşlerini belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nitel veri toplama araçlarından elde edilen veriler kategori ve kodlar altında toplanmış ve içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda akademik başarı açısından deney grupları ile (AY ve EZAY grupları) kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak iki deney grubunun başarı son test puanları arasındaki farkın anlamlı olmadığı görülmüştür. EİÖ puanları arasında ise sadece EZAY grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı fark bulunmuştur. AY grubu ve EZAY grubu ile AY grubu ve kontrol grubu arasında ise anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Nitel bulgularda ise AY'a yönelik öğrenci görüşlerinin dört kategori altında toplandığı görülmüştür. Bu kategoriler AY'ın kazandırdıkları, AY'ın öğrenme sürecine etki eden yönleri, AY'a yönelik tutumlar ve AY'a yönelik öneriler şeklinde isimlendirilmiştir. Benzer şekilde EZAY grubundaki öğrencilerin EZAY hakkındaki görüşlerine ilişkin veriler de kodlanarak analiz edilmiştir. Bu analiz soncunda oluşan kategoriler EZAY'ın kazandırdıkları, EZAY'ın öğrenme sürecine etki eden yönleri, EZAY'a yönelik tutumlar ve EZAY'a yönelik öneriler şeklinde isimlendirilmiştir.Elde edilen sonuçlardan yola çıkarak öğretmenlere derslerini planlarken öğrencilerin epistemolojik inançlarının farkında olmaları önerilmiştir. Program geliştiricilerine ise fen programlarında ve ders kitaplarında öğrencilerincilerin öğrendikleri bilgileri gerekçelendirmelerine fırsat verecek etkinlikler yer almalıdır şeklinde önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Yapılandırmacı Yaklaşım, Argümantasyon, Epsitemolojik Olarak Zenginleştirilmiş Argümantasyon, Epistemolojik İnançlar, Maddenin Yapısı ve Özellikleri In this study, it is aimed to investigate the effects of the argumentation method (AY) and the epistemologically enriched argumentation method (EZAY) on the success of the 7th grade students in the structure and properties of the matter unit and on their epistemological beliefs on science. Also, their thoughts about argumentation and the inclusion of epistemological beliefs in the argumentation method were examined.The study was carried out with 98 students studying in the seventh grade in an in 2017-2018 academic years. The study is conducted with three groups, two experimental and one control group. The experiment and kontrol groups were determined based on the pre-test scores and the opinions of the science teacher of these classes. According to both pre-test results and teacher views, it was accepted that the groups were equivalent at the beginning of the study.The quantitative sample of the study was determined by the appropriate sampling approach in the Kocasinan district of Kayseri province and the qualitative study group by using the maximum variation sampling. The sample of the study, two experiments and a control group, consisted of three groups which were determined among the seventh grades in an elementary school. In the experimental groups, argumentation method (AY) and epistemologically enriched argumentation method (EZAY) were used. In the control group, the courses were carried out considering the current curriculum.Structure and Properties of Matter Achievement Test and Epistemological Belief Scale prepared by the researcher were applied as a pre-test and post-test. In the study, pre-test results of MYÖBT and EİÖ were determined as covariance and the comparison of posttests was done by using MANCOVA. In addition, at the end of the study, an argumentation wiew scale (AGÖ) was applied to the experimental groups. Semi-structured interviews were conducted with two students who got low, medium and high scores from this scale in order to determine the views of the groups about AY and EZAY. The data obtained from the qualitative data collection tools were analyzed through content analysis and collected under codes and categories.As a result of these analyzes, significant difference was found between experiment groups (AY and EZAY) and the control group in terms of academic achievement. However, the difference between the achievement test scores of the two experimental groups was not significant. On the other hand, there was a significant difference between the EZAY group and the control group in terms of epistemological belief scores, whereas there was no significant difference between the AY and EZAY groups and the AY group and the control group. In the qualitative findings, it was seen that the data about students' opinions about AY were coded and the codes were grouped under four categories. These categories are named as benefits of AY, aspects of AY affecting the learning process, attitudes towards AY and recommendations for AY. Similarly, the data on the opinions of the students in the EZAY group about EZAY were coded and grouped under four categories. These categories formed as a result of this analysis were named as benefits of EZAY, aspects of EZAY which affect learning process, attitudes towards EZAY and suggestions for EZAY.Based on the results, it was suggested to the teachers to be aware of the epistemological beliefs of the students when planning their lessons. For program developers, suggestions have been made that in science programs and textbooks they should give students the opportunity to justify the information they learn.Keywords: Constructivist Approach, Argumentation, Epsitemologically Enriched Argumentation, Epistemological Beliefs, Structure and Properties of Matter
Collections