Fen bilimleri dersinde kullanılan bellek destekleyici stratejilerin akademik başarı ve kalıcılığa etkisinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf fen bilimleri dersi `Vücudumuzdaki Sistemler` ünitesininbellek destekleyici stratejilerle öğretiminin akademik başarı ve kalıcılığa etkisininaraştırılmasıdır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada bulunduğukarma desen kullanılmıştır. Nicel araştırma deseni olarak yarı deneysel desen, nitelaraştırma deseni olarak ise olgubilim kullanılmıştır. Araştırma, 2018-2019 öğretim yılıgüz döneminde Kütahya ili merkezindeki bir ortaokulun dört ayrı sınıfında öğrenimgörmekte olan 93 (47 kontrol, 46 deney) altıncı sınıf öğrencilerinin katılımı ileyürütülmüştür. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığıaraştırmada konular altı hafta boyunca kontrol grubunda sunuş, soru-cevap ve tartışmayöntemleriyle işlenirken deney grubunda ise bellek destekleyici stratejiler uygulanarakişlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen`Vücudumuzdaki Sistemler` ünitesine ait çoktan seçmeli 25 sorudan oluşan bir başarıtesti ve yedi tane açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formukullanılmıştır. Başarı testi kontrol ve deney gruplarına ön test, son test ve kalıcılık testiolmak üzere üç kez uygulanmıştır. Başarı testinden elde edilen veriler betimsel analizleryapılarak t-testleri ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, deney grubunda yeralan öğrencilerin bellek destekleyici stratejilere yönelik etkinlikler sonrasındabaşarılarında anlamlı bir artış olduğu belirlenmiştir. Yapılan nicel ve nitel analizlersonucunda bellek-destekleyici stratejilerin hem akademik başarı hem de öğrenilenlerinkalıcılığı yönünden geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu bulunmuştur. Çalışmanınsonunda elde edilen bulgular, benzer çalışmaların sonuçları ile karşılaştırılarak tartışılmışve gerekli öneriler sunulmuştur.viiAnahtar Kelimeler: Fen eğitimi, bellek destekleyici stratejiler, akademik başarı,kalıcılık The aim of this study is to investigate the effects teaching `Systems in Our Body` unit insixth grade science course through memory-supporting strategies on the academicachievement and retention. In the research, mixed design, which includes bothquantitative and qualitative research methods was used. Quasi-experimental design asquantitative research design and phenomenology was as a qualitative research designwere used in the study. The research was carried out in the fall semester of 2018-2019academic year with the participation of 93 (47 control, 46 experimental) sixth gradestudents from four different classes of a middle school in Kütahya city center. Pre-testand post-test control group quasi design was used. While control group was taughtthrough discussion, question-and-answer, and discussion; experimental group was taughtthrough memory-supporting strategies during six weeks. In the study, achievement testincluding 25 multiple choice questions regarding `Systems in Our Body` unit, and a semistructuredinterview form including seven open-ended questions, developed by theresearcher were used as data collection tools. The achievement test was applied to thecontrol and experimental groups three times as pre-test, post-test and retention test. Thedata obtained from the achievement test were analyzed using descriptive analyses and ttests.As a result of the analyses, it was determined that there was a significant increasein the achievement of the students in experimental group after the implementation of thememory-supporting strategies based activities. According to the results of the quantitativeand qualitative analyses, it was found that the memory-supportive strategies were moreeffective than the traditional method in terms of both academic achievement andpermanence of learning. The findings obtained at the end of this research were discussedand compared with the similar studies and necessary suggestions were presented.ixKeywords: Science education, memory supporting strategies, academic achievement,retention.
Collections