Show simple item record

dc.contributor.advisorGüçlü, Mustafa
dc.contributor.authorBaşkurt, Kübra
dc.date.accessioned2020-12-29T08:38:49Z
dc.date.available2020-12-29T08:38:49Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368249
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden yararlanma durumlarının akademik başarılarına etkisini belirlemektir.Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma evreni, Kayseri'de 2018-2019 eğitim öğretim yılında ortaokul 5,6,7 ve 8. sınıflarda eğitim gören öğrencilerdir. Araştırmanın örneklemini ise Kayseri ili Kocasinan ve Melikgazi ilçelerinde, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ortaokullardaki 5,6,7 ve 8. sınıf öğrencileri arasından seçilen 345 kişi oluşturmaktadır. Evreni temsil edecek örneklem seçiminde küme örnekleme tekniği kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve Özmusul (2011) tarafından geliştirilen `Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde yüzde ve frekans analizi, t-testi ve ANOVA istatistiki yöntemlerinden faydalanılmıştır.Araştırma sonucuna göre genel not ortalaması yüksek olan öğrencilerin bilişim teknolojilerini bilgi edinme, araştırma-inceleme ve iletişim amaçlı kullanma düzeyleri diğer öğrencilere göre yüksek bulunmuştur. Genel not ortalaması düşük olan öğrencilerin ise bilişim teknolojilerini oyun-eğlence amaçlı kullanma düzeylerinin diğer öğrencilerden yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bilişim teknolojilerinden yararlanmanın kendini ifade etme alt boyutunda öğrencilerin genel not ortalamaları açısından anlamlı bir farkın olmadığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Teknoloji, bilişim, bilişim teknolojileri
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the effect of secondary school students' use of Information and Communication Technologies (ICT) on their academic achievement.The research was designed using a correlational survey model. The target population of this study is the students who attend secondary school 5,6,7 and 8th grades in 2018-2019 academic year in Kayseri. The sample of the study consists of 345 students who have been selected among 5,6,7 and 8th grade students in secondary schools affiliated to the Ministry of National Education in Kocasinan and Melikgazi central districts in Kayseri province. In choosing of the sample of the study that would represent the target population, Cluster Sampling Method has been used. As data collection tools, personal information form developed by the researcher and 'The Scale of Utilization of Information and Communication Technologies' developed by Özmusul (2011) have been used . 'Percentage and frequency analysis', 't-test' and ANOVA statistical methods have been used in the analysis of the data obtained in the study.According to the results of the research, it has been found out that the levels of utilization of ICT of the students with high GPAs for information acquisition, research-examination and communication purposes were higher than the other students. It has been determined that the levels of utilization of ICT of the students with low GPAs for game-entertainment purposes were , however, higher than the other students. It has been observed that there is no significant difference in 'self-expression' dimension of utilizing ICT in terms of students' GPAs.Key Words: Technology, information, information technologiesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden yararlanma durumlarının akademik başarılarına etkisi (Kayseri ili örneği)
dc.title.alternativeThe effect of secondary school students' use of information and communication technologies on their academic achievements (Kayseri province sample)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-28
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmInformation technology
dc.identifier.yokid10280315
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityERCİYES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid584093
dc.description.pages73
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess