Öğrencilerin akademik güdülenme, özyeterlik ve sınav kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi –Kayseri ili örneği-
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın temel amacı ortaokul ve lise öğrencilerinin akademik güdülenme, özyeterlik, ve sınav kaygı düzeylerinin akademik başarılarını nasıl etkilediği ve bazı değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ortaokul ve lise öğrencilerinin akademik güdülenme, özyeterlik ve sınav kaygı düzeyleri cinsiyet, sınıf ve yıl sonu akademik başarı puanlarına göre incelenmiştir.Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kayseri İli' nin Pınarbaşı, Talas, Melikgazi ve Kocasinan İlçelerinde öğrenim gören 795 ortaokul ve lise öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Bozanoğlu (2004), tarafından geliştirilen Akademik Güdülenme Ölçeği (AGÖ), diğer değişken olan akademik özyeterlik düzeylerini belirlemek amacıyla Owen (1988) tarafından geliştirilen ve Kemer (2006) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Akademik Özyeterlik Ölçeği (AÖYÖ) ve diğer değişken olan sınav kaygısı düzeylerini belirlemek amacıyla da Spielberger ve bir grup doktora öğrencisi tarafından geliştirilip 1980 yılında yayınlanan ve Türkçeye Öner ve Albayrak (1986) tarafından uyarlanan Sınav Kaygısı Envanteri (SKE) kullanılmıştır. Araştırmada alt problemler doğrultusunda fark testlerinde t-test, ANOVA ve Scheffe testleri ve Çoklu Regression Analizi testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; ortaokul ve lise öğrencilerinin akademik güdülenme, özyeterlik ve sınav kaygı düzeyleri; cinsiyet ve sınıf değişkenine göre farklılaştığı görülmüştür. Ortaokul ve lise öğrencilerinin akademik başarıları incelendiğinde ise; akademik güdülenme ve özyeterlik düzeyleri arttıkça akademik başarılarının arttığı ve sınav kaygı düzeyleri arttıkça ise akademik başarılarının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen en önemli değişkenler ise; akademik özyeterlik ve akademik güdülenme olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Başarı, Akademik Güdülenme, Özyeterlik, Sınav Kaygısı The main aim of the study is to examine how academic motivation, self-efficacy, and exam anxiety levels of secondary school and high school students affect their academic achievement and whether they differ in terms of some variants. In accordance with this purpose, academic motivation, self-efficacy and exam anxiety levels of secondary school and high school students have been examined according to gender, class and year-end academic achievement points.The research has been carried out with the participation of 795 secondary and high school students studying in Pınarbaşı, Talas, Melikgazi and Kocasinan districts of Kayseri Province in the 2017-2018 academic year. It has been used Academic Motivation Scale (AMS) developed by Bozanoğlu (2004), the Academic Self-efficacy Scale (ASS) which is the other variant developed by Owen (1988) and adapted to Turkish by Kemer (2006) in order to determine academic self-efficacy levels and the other variant Exam Anxiety Inventory (EAI), which was developed by Spielberger and a group of doctoral students and adapted to Turkish by Öner and Albayrak (1986), was used in order to determine the test anxiety levels as a data collection tool in the study. Difference tests in line with lower problems, t-test, ANOVA and Scheffe tests and Multiple Regression Analysis test have been used in this research.According to the research results; academic motivation, self-efficacy and exam anxiety levels of secondary school and high school students differ gender, class. When the academic achievement of secondary and high school students is examined; ıt has been seen that while the levels of academic motivation and self-efficacy increasing, academic achievement increases, and while the level of exam anxiety increasing, academic achievement decreases. It has been concluded that the most important variants affecting the students' academic achievement are; self-efficacy and academic motivation.Key Words: Success, Academic Motivation, Self-Efficacy, Exam Anxiety
Collections