Ortaokul matematik öğretmen adaylarının denklemlere yönelik problem kurma becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, denklemler konusu özelinde farklı problem kurma stratejilerine yönelik ortaokul matematik öğretmen adaylarının kurdukları problemleri analiz etmek ve kurulan problemlerdeki olası hataları belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada nitel yaklaşımlardan durum çalışması kullanılmıştır. 2018-2019 öğretim yılı güz yarıyılında Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programında öğrenim gören 73 öğretmen adayı çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 18 etkinlikten oluşan Problem Kurma Testi (PKT) kullanılmıştır. PKT' de yer alan problem kurma etkinlikleri oluşturulurken Stoyanova ve Ellerton'un (1996) serbest, yarı-yapılandırılmış ve yapılandırılmış problem kurma stratejilerinden oluşan kuramsal çerçevesi kullanılmıştır. İlköğretim matematik öğretmen adayları tarafından kurulan problemlerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, adayların farklı problem kurma stratejilerine yönelik denklemler özelinde problem kurmada genel olarak başarılı oldukları, bunun yanı sıra yapılandırılmış problem kurmada diğer iki stratejiye göre daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. İlköğretim matematik öğretmen adaylarının en çok iki bilinmeyenli denklem sistemi kullanmayı gerektiren durumlarda ve tablo halinde sunulan verilere yönelik problem kurmada zorlandıkları tespit edilmiştir. Bunun yanında ilköğretim matematik öğretmen adayları her üç problem kurma stratejisinde de kurdukları problemlerde farklı hatalar sergiledikleri belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Problem Kurma, İlköğretim Matematik Öğretmen Adayları, Denklemler Main purposes of this study are to analyse problems posing abilities of the preservice middle school mathematics teachers about equations and to determine mistakes made in problems posed. To achieve these purposes, case study approach which was one of the qualitative research method was used. Sample of the study were composed of 73 preservice middle school mathematics teachers in Education Faculty of Erciyes University at the fall semester of the 2018-2019 academic year. Data collection tool was prepared by the researchers and Problem Posing Test (PPT) was composed of 18 activities. While problem posing activities in PPT were being developed, researchers were benefitted from Stoyanova and Ellerton's (1996) framework for unstructured, semi-structured, and structured problem posing strategies. In analysis of problem posed by preservice middle school mathematics teachers, descriptive and content analysis methods were used. Results of the study indicated that preservice middle school mathematics teachers were generally successful in different problem posing strategies used in equations and they were more successful in structured problem posing strategy than other two strategies. Preservice middle school teachers had difficulties in equations with two unknowns and data presented with tables while problem posing process. Besides, preservice middle school mathematics teachers made various mistakes in problem posings that were appropriate to three different problem posing strategies. Key words: Problem Posing, Preservice Middle School Mathematics Teacher, Equations
Collections