8. sınıf öğrencilerinin işlemsel ve ölçümsel tahmin becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı 8. sınıf öğrencilerinin işlemsel ve ölçümsel tahmin becerilerinin incelenmesidir. Bu tez çalışması hem nicel hem de nitel yöntemlerin her ikisini de barındıran tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Elazığ ilindeki ortaokullar arasından seçkisiz örnekleme yöntemlerinden tabakalı örnekleme yoluyla ulaşılan 8 ortaokuldaki toplam 385 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 25 sorudan oluşan İşlemsel Tahmin Beceri Testi ve yine 25 sorudan oluşan Ölçümsel Tahmin Beceri Testi kullanılmıştır. Araştırmada 8. sınıf öğrencilerinin işlemsel tahmin ve ölçümsel tahmin beceri puanları arasında pozitif yönlü orta düzeyde ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin işlemsel beceri tahmin puanları ile ölçümsel beceri tahmin puanları arasında işlemsel beceri tahmin puanları lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ek olarak işlemsel tahmin becerisinde cinsiyete bağlı değişiklik gözlenmezken, ölçümsel tahmin becerisinde kızların lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmanın nitel bulgularından, öğrencilerin işlemsel tahminde; yuvarlama stratejisi, düzenleme-düzeltme stratejisi, dağılma stratejisi, ilk ve ya son basamakları kullanma stratejisi, parçadan bütüne ulaşma tahmin stratejisi, var olan bilgi ve tecrübelere dayalı tahmin stratejisi, gruplandırma tahmin stratejisi, zihinden işlem ve rastgele tahmin stratejisi olmak üzere 9 farklı strateji kullandıkları tespit edilmiştir. Ölçümsel tahminde ise var olan bilgi ve tecrübelere dayalı strateji, gözünde canlandırma, parçadan bütüne ulaşma, karşılaştırma ve rastgele tahmin stratejisi olmak üzere 5 farklı strateji kullandıkları belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Tahmin, İşlemsel Tahmin, Ölçümsel Tahmin Main purpose of this study is to analyze 8th grade students' operational and computational prediction skills. This thesis was done appropriate to descriptive survey model and it also included both qualitative and quantitative methods. Sample of the study was composed of 385 eighth grade students which were selected through stratified random sampling method among 8 middle schools in Elazığ Province during 2018-2019 academic year. Data gathering tool was developed by the researcher and was composed of both 25 questions related with operational prediction skill and 25 questions related with computational prediction skill. Results of the study indicated that there was positive average level meaningful relation between 8th grade students' operational and computational prediction skills scores. There was a meaningful difference between operational and computational prediction skills and it was on the behalf of operational prediction skill. Besides, it was found that there was not any relation between students' gender and operational prediction skill, but about computational prediction skills there was a meaningful difference on girls' scores. Moreover, qualitative results of the study indicated that about operational prediction students used 9 different strategies; rounding, arrangement-correction, disintegration, using first and last place value, reaching from part to whole, prediction based on current knowledge and experience, prediction based on grouping, mental operation and randomly prediction strategies. About measurement prediction, students used 5 different strategies; based on current knowledge and experience, visualization, reaching from part to whole, comparison, and randomly prediction strategies. Keywords: Prediction, Operational Prediction, Computational Prediction
Collections