Fen bilimleri öğretmenlerinin tükenmişlik ve iş doyumu düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmenlerinin çeşitli değişkenlere göre iş doyumu puanları arasında ve bu değişkenlere göre örgütsel tükenmişlik puanları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla yöntem olarak bu araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılırken tarama deseni tercih edilmiştir. Bu araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Kayseri ilinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan fen bilimleri öğretmenleri oluşturmaktadır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş 201 Fen bilimleri öğretmeni bu çalışmaya katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Maslach tükenmişlik ölçeği ve Minesota İş Doyum ölçeği ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 20.0 programında analiz edilmiş ve ulaşılan nicel bulgular literatür çerçevesinde elde edilen bilgiler ışığında değerlendirilmeye çalışılmıştır.Analizler sonucunda, çalışmanın amacı kapsamında cinsiyet açısından iş doyumu puanları arasında anlamlı fark bulunmazken, tükenmişliğin sadece kişisel başarı alt boyutunda anlamlı bir fark oluşmuştur. Yaşı genç, görev süresi az olan öğretmenlerin, yaşı fazla görev süresi çok olan öğretmenlere göre tükenmişlik düzeyleri fazla iş doyumları az sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bilişim imkanları yönü ile de kendi okullarını bu yönden yeterli gören öğretmenlerin iş doyumları yüksek, tükenmişlikleri düşük çıkmıştır.Araştırma sonucunda mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin, mesleklerine alışması için bir çalışma yapılması önerilmiştir. Ayrıca bu çalışmanın evreni genişletilerek veya değiştirilerek bu konuda çalışmalar yapılabilir. The aim of this study is to determine whether there is a significant difference between job satisfaction scores of science teachers according to various variables and and there is a significant difference between organizational burnout scores of science teachers according to various variables. With this purpose, while the quantitative research method is used in this research, survey research was preferred as method. The universe of this research consists of science teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education in Kayseri in 2014-2015 academic year. 201 Science teachers selected by simple random sampling method participated in this study. Maslach burnout scale and Minnesota Job Satisfaction scale and personal information form were used as data collection tools. The research data were analyzed in SPSS 20.0 program and the quantitative findings tried to be evaluated in the light of the information obtained in the literature.As a result of the analyzes, while no significant difference was found between job satisfaction scores in terms of gender in the scope of the aim of the study, there was a significant difference only in the personal success sub-dimension of burnout. It has been concluded that the teachers who are younger and who have less duty period have more burnout levels and less job satisfaction than the experienced teachers. Also, teachers who consider their own schools adequate in this respect with the technology equipment, their job satisfaction was high and burnout was low.As a result of the research, it was suggested that a study should be carried out in order to get accustomed to the profession of the new teachers. Also, by expanding or changing the universe of this study, studies can be done on this subject.
Collections