Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde iletişimsel yaklaşımın A1-A2 seviyesinde konuşma becerisinde kullanılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde konuşma becerisine odaklanılmıştır. Çalışmanın amacı iletişimsel dil öğretim yaklaşımının yabancı dil olarak Türkçe derslerinde uygulanması sürecini çeşitli açılardan incelemektir. Çalışma eylem araştırması modelinde tasarlanmış ve Erciyes Üniversitesi Kaşgarlı Mahmut Türkçe Öğretim Merkezinde araştırmacıdan ders alan 17 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada A1-A2 seviyelerinde hazırlanan 14 konuşma etkinliği 11 haftada süresince uygulanmıştır. Araştırmada video kaydı, araştırmacı günlüğü, Facebook grubu, konuşma sınavı, yarı yapılandırılmış görüşme formu gibi çeşitli araçlarla elde edilen nitel veriler içerik analiziyle, nicel veriler ise ilişkili örneklem t-testi kullanılarak çözümlenmiştir. Nicel bulgular, etkinliklerin öğrencilerin konuşma becerilerinin gelişimine olumlu katkı sağladığını göstermiştir. Çalışmanın nitel verilerinin analizi sonucunda, araştırmacının uygulamanın başında eski öğretim alışkanlıklarını devam ettirdiği belirli bir süre sonra iletişimsel yaklaşıma uygun öğretmen rolünü yerine getirebildiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin ise yeni yaklaşıma daha kolay adapte olduğu ve gerçekleştirilen uygulamalar hakkında olumlu görüş bildirdikleri görülmüştür. İletişimsel yaklaşım çerçevesinde geliştirilen konuşma etkinliklerinin teorik bilgileri uygulama fırsatı verdiği ve kalıcılığı arttırdığı, öğrencilerin konuşma kaygılarını azaltarak günlük yaşamda iletişim kurmalarına katkı sağladığı, eğlenceli bir sınıf ortamı oluşturarak dersleri tekdüzelikten kurtardığı ve öğrenciler arasındaki iletişim ve işbirliğini arttırarak olumlu sınıf kültürü oluşmasında etkili olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yabacı dil olarak Türkçe, İletişimsel yaklaşım, Konuşma Becerisi In this study, we have focused on speaking skill in teaching Turkish as a foreign language. The aim of the study is to examine the process of applying the communicative language teaching approach in Turkish as a foreign language in various aspects. The study was designed as an action research. It was carried out with the participation of 17 students from Erciyes University Kaşgarlı Mahmut Turkish Teaching Center (ERÜ TÖMER). In the study, 14 speaking activities prepared at A1-A2 levels were applied for 11 weeks. Data was collected through various tools such as video recording, researcher diary, Facebook group, speech test, semi-structured interview form. The qualitative data were analyzed by content analysis and the quantitative data were analyzed using the related sample t-test. Quantitative analysis has shown that activities contribute positively to the development of students' speaking skills. As a result of the analysis of the qualitative data was found out that the researcher was able to fulfill the role of a teacher suitable for the communicative approach after a certain period of time when she continued her old teaching habits at the beginning of the application. It was observed that students adapted to the new approach more easily and reported positive opinions about the applications. It is determined that, the communicative activities gave the opportunity to apply the theoretical knowledge and increase the permanence of the information learned, contribute to communication in daily life by reducing the anxiety of students, set the lessons free from uniformity by creating an entertaining classroom environment, create a positive classroom culture by increasing the communication and cooperation among the students.Keywords: Turkish as a foreign language, Communicative approach, Speaking skill
Collections