İngilizce öğretmeni adaylarının üst bilişsel okuma stratejilerini kullanma düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (Erciyes Üniversitesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, İngilizce öğretmen adaylarının üst bilişsel okuma stratejilerini kullanma düzeylerini farlı değişkenler çerçevesinde incelemektir. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmada araştırmanın evrenini Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise 217 si kadın, 111'i erkek olmak üzere 328 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Taraban, Kerr ve Rynearson (2004) tarafından geliştirilen ve Çöğmen (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği (MRSQ, Metacognitive Reading Strategies Questionnaire) kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre İngilizce öğretmen adayları; üst bilişsel okuma stratejilerinden analitik ve pragmatik stratejileri orta düzeyde kullandığı görülmektedir. Araştırmada ayrıca cinsiyet ve üst bilişsel okuma stratejilerinden pragmatik stratejinin kullanılması arasında anlamlı bir farklılık bulunmamış, kadın öğrencilerin üst bilişsel okuma stratejilerinden analitik stratejileri kullanma düzeylerinin erkek öğrencilerden daha düşük olduğu görülmüştür. Bunun yanında anne eğitim düzeyi üniversite mezunu olan öğrenciler ile mezun olunan lise türü Fen ve Anadolu Lisesi olan öğrenciler üst bilişsel okuma stratejilerini daha fazla kullanmaktadırlar. The purpose of this study is examining the using levels of metacognitive reading strategies of the English prospective teachers in terms of different varieties. Population of research carried out through survey comprises of the students who study at the department of English Teaching and English Language and Literature. Samples of the study consists of 217 women and 111 men in total 328 students. Metacognitive Reading Strategies Questionnaire (MRSQ) invented by Kerr and Rynearson (2004) and adapted to Turkish by Çöğmen (2008) has been used as a data collection tool. According to research outcome, English language prospective teachers are seen to use analytical and pragmatical sides of the metacognitive reading strategies at a level of intermediate. Furthermore in research there is no meaningful difference between gender and using pragmatic strategy being one of the metacognitive reading strategies. It is seen that the female students' level-of-effort analytical strategy, one of metacognitive reading strategies, has been lower than the males'. In addition to this, that students whose maternal education level is bachelor's degree and whose mothers have graduated from science high school use metacognitive reading strategies more than the others.
Collections