Show simple item record

dc.contributor.advisorGüçray, Songül Sonay
dc.contributor.authorErgül, Hüseyin Fazli
dc.date.accessioned2020-12-29T08:35:05Z
dc.date.available2020-12-29T08:35:05Z
dc.date.submitted1995
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/366821
dc.description.abstractBu araştırmada, Sağlık Meslek Lisesi öğrencilerinin empatik eğilim ve empatik beceri düzeyleri ile benlik algı düzeyleri, sınıf düzeyleri, mesleği tercih şekli ve bölüm değişkenleri arasında bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Bu amaçla empatik eğilim düzeyleri ve empatik beceri düzeyleriyle ilgili olmak üzere iki grupta alt amaçlar geliştirilerek yanıt aranmıştır. Araştırmaya Diyarbakır ilinde bulunan D.Ü. Tıp Fakültesine bağlı Sağlık Meslek Lisesi'ne devam eden I. ve IV. sınıflardaki 150 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan tüm bireylere Kişisel Bilgi Formu ile birlikte Dökmen'in `Empatik Eğilim ölçeği` ve `Empatik Beceri ölçeği`, ayrıca İnanç tarafından Türkçeye çevirisi yapılan `Offer Benlik İmajı Envanteri` uygulanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, benlik algı yüksek ve düşük olanların empatik eğilim ve empatik beceri puan ortalamaları karşılaştırılmış, ortalamalar arasındaki farkın anlamlı olup olmadığı t testi ile sınanmıştır. Bulguların değerlen dirilmesinde anlamlılık düzeyi.05 olarak alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre benlik algı düzeyi düşük olan bireylerin empatik eğilim düzeyleri benlik algısı yüksek olanlara göre daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Laboratuvar bölümünde okuyan öğrencilerin hemşirelik bölümünde okuyan öğrencilere göre empatik beceri düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur.
dc.description.abstractIn this research, it has been investigated whether there is a relationship between levels of empathic tendency, empathic skills all the students of the Health Vocational School in Diyarbakır and self-image levels, class levels, the way they prefer profession and the department. For this purpose two groups of the hypothesis have been established as related to empathic tendency levels and empathic skill levels. 150 students attending the Health Vocational School being under the administration of Dicle University Faculty of Medicine located in Diyarbakır have in the research. All of the individuals who took part in the research have been presented Personal Questionnaires, and Dokmen's Empathic Tendency and Empathic Skill Scales also Offer Self-image Inventory translated by İnanç into Turkish have been applied on them. In accordance with the aim of the research `t` test has been applied so as the determine whether the difference between the groups is significant. The level of significance of the `t` test has been considered as.05. According to the research results empathic tendency levels of the individuals whose levels of self-image are low. it has been concluded flat the empathic tendency levels of the individuals whose levels of self-image are low are higher than these of the students levels of self-image are high. ît has been found out that the empathic skill levels of the students of the Laboratory Department are higher than these of the students of the Nursing Department. Illen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleSağlık meslek lisesi öğrencilerinin benlik algı düzeyleri ile empatik eğilim ve empatik beceri düzeyleri arasındaki ilişki
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmSelf perception
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmHigh schools
dc.subject.ytmEmpathic inclination
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmOffer Ego Image Inventory
dc.subject.ytmEmpathic skill
dc.subject.ytmVocational high school students
dc.subject.ytmHealth professions high schools
dc.subject.ytmVocational high schools
dc.identifier.yokid43898
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid43898
dc.description.pages99
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess