İngilizce`de sosyo-kültürel öğeli metinlerin öğretiminde eklektik ve kavramsal-işlevsel yöntemlerin erişiye etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Okuma-anlama okuyucunun metinle yaptığı iletişim sonucu ortaya çıkan bir üründür. Metnin sosyo-kültüreî özelliği, okuyucunun ortaya çıkaracağı ürünü etkilemektedir. Şayet öğrenci, metnin kültürel yapısı hakkında ön bilgisi varsa, metni daha kolaylıkla anlayacağı araştırmalarla kanıtlanmıştır. Öğrencinin kültürel değerleri, normları, kişisel deneyimi ve dünya görüşü, metnin kültürel niteliğine uymuyorsa, okuma-anlamada sorunlar çıkacaktır. Bu araştırmanın amacı, Gaziantep Üniversitesi, Yabancı Diller Bölümü'nde halen okutulmakta olan, `Strategies` serisindeki kültürel okuma pasajlarının öğretilmesinde iki değişik yaklaşımın etkililiğini araştırmaktır. Ayrıca, metnin öğrencilerin kendi kültürünü yansıtır olmasının, okuma-anlamada bir farklılık ortaya çıkarıp çıkarmadığı araştırılmıştır. Deneysel bir yöntem izlenen bu araştırmada, hazırlık sınıfı öğrencileri, on beşer kişilik gruplar halinde iki deney ve iki kontrol grublarına yerleştirilmiştir. Deneklere uygulama öncesi bir öntest ve uygulama sonrası bir sontest verilmiştir. Uygulama süresi altı hafta olup, uygulamada deney gruplarının öğretimini yabancı uyruklu ve kontrol gruplarının öğretimini ise Türk öğretmenler görev almıştır. Yabancı uyruklu öğretmenler, kültürel metinlerin öğretilmesinde, Kavramsal-îşlevsel, Türk öğretmenleri ise, ana dilin kullanılmasına olanak sağlayan eklektik yaklaşımı esas almıştır. Birinci uygulamadan iki ay sonra, aynı öğretmenler aynı denekler üzerinde ikinci bir uygulama yapmıştır. Uygulama sonunda, deneklere öğretilen materyaldeki hedef davranışları ölçen bir sontest verilmiştir. Her iki uygulamada, deney ve kontrol gruplarının sontest puanlarının ortalamaları arasındaki farkın manidarlığı ANOVA tekniği ile araştırılmıştır. 81Bu araştırmaya ilişkin ortaya çıkan sonuçlar aşağıda özetlenmiştir. 1. Birinci uygulama sonunda, deney ve kontrol gruplarının sontest gramer puanlarının ortalamaları arasında, bir kontrol grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı farklar çıkmıştır. 2. Deney ve kontrol gruplarının sontest okuma-anlama puanlarının ortalamaları arasında istatistiksel olarak manidar farklar çıkmamıştır. 3. İkinci uygulama sonunda deney ve kontrol gruplarına verilen, sontest okuma- anlama puanlarının ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar çıkmıştır. Deneklerin, yabancı kültüre ait metinler hakkında yeterli ön bilgiye sahip olmamaları durumunda, okuma-anlamaları olumsuz yönde etkilenmektedir. Ancak gramer puanlarının ortalamaları arasında anlamlı farklar gözükmemektedir. 4. Araştırma bulguları, yabancı kültür ağırlıklı özgün metinlerin öğretilmesinde, öğrenci başarısı açısından, işlevsel-kavramsal yaklaşımın, eklektik yaklaşıma göre daha etkili olduğunu göstermektedir. 82 ÖZET Okuma-anlama okuyucunun metinle yaptığı iletişim sonucu ortaya çıkan bir üründür. Metnin sosyo-kültüreî özelliği, okuyucunun ortaya çıkaracağı ürünü etkilemektedir. Şayet öğrenci, metnin kültürel yapısı hakkında ön bilgisi varsa, metni daha kolaylıkla anlayacağı araştırmalarla kanıtlanmıştır. Öğrencinin kültürel değerleri, normları, kişisel deneyimi ve dünya görüşü, metnin kültürel niteliğine uymuyorsa, okuma-anlamada sorunlar çıkacaktır. Bu araştırmanın amacı, Gaziantep Üniversitesi, Yabancı Diller Bölümü'nde halen okutulmakta olan, `Strategies` serisindeki kültürel okuma pasajlarının öğretilmesinde iki değişik yaklaşımın etkililiğini araştırmaktır. Ayrıca, metnin öğrencilerin kendi kültürünü yansıtır olmasının, okuma-anlamada bir farklılık ortaya çıkarıp çıkarmadığı araştırılmıştır. Deneysel bir yöntem izlenen bu araştırmada, hazırlık sınıfı öğrencileri, on beşer kişilik gruplar halinde iki deney ve iki kontrol grublarına yerleştirilmiştir. Deneklere uygulama öncesi bir öntest ve uygulama sonrası bir sontest verilmiştir. Uygulama süresi altı hafta olup, uygulamada deney gruplarının öğretimini yabancı uyruklu ve kontrol gruplarının öğretimini ise Türk öğretmenler görev almıştır. Yabancı uyruklu öğretmenler, kültürel metinlerin öğretilmesinde, Kavramsal-îşlevsel, Türk öğretmenleri ise, ana dilin kullanılmasına olanak sağlayan eklektik yaklaşımı esas almıştır. Birinci uygulamadan iki ay sonra, aynı öğretmenler aynı denekler üzerinde ikinci bir uygulama yapmıştır. Uygulama sonunda, deneklere öğretilen materyaldeki hedef davranışları ölçen bir sontest verilmiştir. Her iki uygulamada, deney ve kontrol gruplarının sontest puanlarının ortalamaları arasındaki farkın manidarlığı ANOVA tekniği ile araştırılmıştır. 81Bu araştırmaya ilişkin ortaya çıkan sonuçlar aşağıda özetlenmiştir. 1. Birinci uygulama sonunda, deney ve kontrol gruplarının sontest gramer puanlarının ortalamaları arasında, bir kontrol grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı farklar çıkmıştır. 2. Deney ve kontrol gruplarının sontest okuma-anlama puanlarının ortalamaları arasında istatistiksel olarak manidar farklar çıkmamıştır. 3. İkinci uygulama sonunda deney ve kontrol gruplarına verilen, sontest okuma- anlama puanlarının ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar çıkmıştır. Deneklerin, yabancı kültüre ait metinler hakkında yeterli ön bilgiye sahip olmamaları durumunda, okuma-anlamaları olumsuz yönde etkilenmektedir. Ancak gramer puanlarının ortalamaları arasında anlamlı farklar gözükmemektedir. 4. Araştırma bulguları, yabancı kültür ağırlıklı özgün metinlerin öğretilmesinde, öğrenci başarısı açısından, işlevsel-kavramsal yaklaşımın, eklektik yaklaşıma göre daha etkili olduğunu göstermektedir. 82
Collections