An Investigation on the use of drama methods in literature courses in the Engilish language and literature depertments in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sözkonusu tez ülkemizde İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümlerindeki Edebiyat derslerinde Tiyatro -Öğretim Yöntemlerinin kullanım durumunun melenmesine yöneliktir. Konu ile ilgili veriler İstanbul, Ankara ve Hacettepe üniversitelerinde bulunan öğrenci ve öğretim elemanlarının bir bölümüne anket formları uygulanarak, sınıf içi gözlemler yapılarak, şiir, tiyatro, roman gibi derslerin bant kayıtlarım söylem-çözümlemesi yoluyla incelenmesi sonucu toplanmıştır. Öğretim elemanlarının ve öğrencilerin görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığım araştırmak için verilerin analizinde kikare testi uygulanmıştır. Bu bulguların ışığında öğretim elemanları ve öğrencilerin görüşleri arasında anlamlı bir fark olduğu gözlemlenmiştir. Konu ile ilgili birtakım öneriler sunularak, örnek bir ders modeli hazırlanmıştır. The purpose of the present study is to see how and to what extent literary texts are accompanied with drama methods in literature courses in English Language and Literature Departments. The study attempts to find answers to the following hypothesis and question: 1) There is a significant difference between the opinions of students and teachers regarding the selection of literary texts and the use of drama methods in the English Language and Literature Departments, 2) How and to what extent are the drama methods used in the English Language and Literature Departments? The study is based on a descriptive approach. The data were obtained from questionnaires and classroom observations. These data were analyzed by using percentage study and chi-square test. The overall conclusion of the present study is that the positive feedback we get from students in relation to the study of literary texts through the utilization of drama methods does not coincide with the present applications. The other notable finding is that students and teachers have different interpretations regarding the application of drama methods in their literature courses.
Collections