Türkiye`de germanistik öğrenimin turizme katkıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill 9. ÖZET Bu çalışma Türkiye için önemli bir ekonomik güç teşkil eden turizm sektörüne ve eğitimine katkıda bulunabilmek amacıyla yapılmıştır. Turizm endüstrisinin daha sistemli ve bilinçli bir şekilde işlemesine yardımcı olması beklenen bu çalışma aynı samanda sözkonusu alandaki işgörenlerin de bilgilendirilmesi hususunda kaynakça oluşturacaktır. öncelikle germanistik ve turizm ilişkisinin açıklanmasında yarar olacaktır. Germanistigin araştırma alanları dilbilim, yazınbilim ve ülke bilgisidir. Germanistik, bilim kuramsal açıdan kültür ve toplumbilimler alanına girer. Kültür ve toplumbilimler alanında yapılacak çalışmalar ise dallararası, yani birçok bilim alanını ilgilendiren (mültidisipliner, çokalanlı) nitelikler taşır. Bu bağlamda insan hareketleriyle ilintili olan `ülke bilgisi`nin turizm olayı dışına itilmesi olanaksızdır. Dolayısıyla konunun araştırı labi İmesi için öncelikle sözkonusu alanla ilgili `turizm ve turist` kavramları irdelenmiştir.112 Güncel kültürel ortam ve turizme yansıması ile turizm olayına etki eden bazı faktörler ayrıntılı olarak araştırı lmıştır. Çalışmanın temelini oluşturan bölümde ise Almanya'daki turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokullarının egitim-ögretim programları ile Türkiye'deki turizm iş-letraeciligi ve yüksekokullarının egitim-ögretim programları karşılaştırılmış ve turizm sektörü ile turizm yüksekokullarının gereksinimleri ve gelişme eğilimleri belirlenmiştir. Sözkonusu karşılaştırma Kempten Meslek Yüksekokulu ve Heilbronn Meslek Yüksekokulu Otelcilik ve Turizm İşletmeciliği Bölümleri ile Mersin üniversitesi ve Akdeniz Üniversitesi Turizm işletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulları arasında yapılmıştır. Bu karşılaştırma sonucunda ortaya çıkan önemli bulgular şunlardır; -Almanya 'daki turizm yüksekokullarında branşlaşma (uzmanlık) konusu ön plânda tutulurken Türkiye'deki turizm yüksekokullarında bu konuya yer verilmemektedir. - Almanya* daki turizm yüksekokulları kendi belirledikleri kuruluşlarda staj (uygulama) zorunluluğu getirirken, stajlar için iki yarıyıl belirlemişlerdir.113 Buna karşın Türkiye'deki öğrenciler yaz tatillerinde istediği bir kuruluşta uygulama yapabilmektedir. Diğer taraftan Alman turistlerin beklentilerini ve sözkonusu beklentilere Türk turizminin ne ölçüde cevap verdiğini belirlemek amacıyla Türkiye'ye gelen turistlere yönelik bir anket çalışması yapılmıştır. Buradan da ortaya çıkan sonuçlardan bazıları şunlardır: konaklanan yer hakkında kısmen de olsa olumsuz görüşler bildirilmiştir, özellikle de servis ve temizlik konularının tekrar ele alınması gerektiği belirlenmiştir. Ayrıca tesislerdeki personelin eğitimsizliğinden yakını İmaktadır. Rehberlerin alanbilgisinin yetersizliği yanında dil bilgisi sorunuyla da karşılaşmak istenmemektedir. 114 ZUS&MMENFÂSSUNG Mit di eser Arbeit habe i eh versucht, der Tourist ik und der Bil dung in diesem Bere i eh beizutragen. Die Arbeit, die dazu beitragen soil, die Fremdenindustrie noch systematischer und bewu@ter zu gestalten, kann auch als eine Quel lenangabe fiir die Studenten und das Personal im BereiGh Touristik betrachtet werden. Es ist sinnvoller, wenn erst die Beziehung zwischen Germanistik und Tourismus erklart wird. Die Forschungsbereiche der Germanistik sind Linguistik, Literatür und Landeskunde. Die Germanistik gehört wissenschaftstheoretisch zu dem Bereich Kulturwissenschaft und Soziologie. Die Forschungsarbeiten im Bereich Kulturwissenschaft und Soziologie haben multidiszipiinare Eigenschaften. In diesem Zusammenhang kann die Landeskunde, die in engem Verhaltnis mit der menschlichen Tatigkeit steht, nicht au0erhalb der Touristik angesehen werden.115 Um dieses Theraa detail liert bearbeiten zu können, habe ich mir vorgenommen, manche Begriffe (z.B. Touristik, Tourist), die die Basis dieser Arbeit bilden, zu erk İaren. Aktüeli kulturwissenschaftiiche Gegebenheiten und deren Reflexionen auf die Touristik wurden nachgef orscht. Dabei wurden auch einige Faktoren, die in der Touristik e ine bedeutende Stellung haben, detaiiliert bearbeitet. In dem Hauptteil der Arbeit wurden die Facher der Hotelfachhochschulen Kempt en und Heilbronn mit den Fachern der Fachhochschulen Mersin und Akdeniz vergi ichen. Dadurch wurden die Bedürfnisse der Touristik und Hotelfachhochschulen in der Tiirkei und ihre Entwicklungstendenzen verdeutlicht. Mit dieser kontrastiven Untersuchung sind folgende Ergebnisse festgesteilt worden: - Wahrend es in den Hotelfachhochschulen in Deutschland Schwerpunkte gibt,_ -- sind diese in den tiirkischen Hotelfachhochschulen nicht existent. - Die Studenten der Hotelfachhochschulen in Deutschland miissen zweisemestriges Praktikum in den Institutionen, mit denen eine Konvention geschlossen116 ist, durchführen. Dagegen haben die Studenten in der Türkei die Möglichkeit, in den Ferien in irgendwelchen Institutionen zu praktizieren. Um die Erwartungen der deutschen Touristen und die Ângebote der türkischen Touristik festzustel len, mirde e i ne Umfrage gehalten. Wir sind zum folgenden Ergebnisse gekonamen: Die Touristen haben über den Unterkunftsort teils negative Meinungen geâuBert. Die Bedienung und die Suaberkeit muö noch einmal revidiert werden. Au0erdem beklagen sich die Touristen über das Personal, das keine Fachausbi idung hat und trotzdem in den Hotels arbeitet. Dabei haben sie sich auch über die mangelnden Fach- und Sprachkenntnisse der Reiseleiter beschwert, und sie haben geauBert, da3 sie nicht mit solchen Problemen konfrontiert werden möchten.
Collections