Beceri ve oyun tabanlı antrenmanların adölesan erkek futbolcuların fiziksel performans ve teknik beceri gelişimi üzerine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Futbolda hem teknik becerinin hem de fiziksel performansın eş zamanlı geliştirilebilmesi antrenman programı süresince kullanılan zamanın verimliliği için önemlidir. Bu nedenle bu çalışma, beceri tabanlı (BT) ve oyun tabanlı (OT) antrenmanların teknik beceri ve fiziksel performans gelişimi üzerindeki etkilerini ve bunun yanı sıra hangi antrenman modelinin daha etkili olduğunu belirlemek amacıyla yapıldı. Bu çalışmaya yaş ve spor yaşı ortalamaları sırasıyla 15.37±0.56 yıl ve 3.39±0.54 yıl olan 24 erkek amatör futbolcu gönüllü olarak katılmıştır. Futbolcular beceri grubu (BG, n=12) ve oyun grubu (OG, n=12) olmak üzere rastgele iki grupta sınıflandırılmıştır. Sporcuların fiziksel performans ve teknik becerilerini belirlemek için antrenman programının beş gün öncesi ve sonrasında, testler uygulanmıştır. Bu sürenin ilk üç günü fiziksel performans, dördüncü günde ise teknik beceri testleri yer almıştır. Beşinci günde ise sporcuların yoğun antrenman programına dinlenik katılmaları sağlanmıştır. Daha sonra sporcular sekiz haftalık antrenman programına katılmışlardır. Çalışmada futbolcuların teknik beceri ve fiziksel performans özelliklerini geliştirmek amacıyla BT ve OT antrenman programlarında esneklik, denge, durarak uzun atlama, dikey sıçrama, sürat, çeviklik, patlayıcı güç, aerobik ve anaerobik dayanıklılık gibi fiziksel performans ve top sürme, top sektirme, pas verme, şut vuruş ve duvarda hızlı pas özelliklerini belirlemek amacıyla teknik beceri testleri uygulanmıştır. Antrenman programı sonrasında BG nin test edilen bütün fiziksel performans özelliklerindeki gelişimler anlamlı iken (p<0.05) OG deki gelişimler anlamsız bulunmuştur. Teknik beceriler değerlendirildiğinde duvarda hızlı pas uygulaması, pas verme ve şut çekme becerilerindeki gelişimler her iki grupta da anlamlıydı (p<0.05). Bunun yanı sıra, top sürme ve top sektirme becerisinde BG de istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunurken (p<0.05). OG de ise anlamsızdı. Gruplar arasında antrenman öncesi ve sonrası oluşan farklılıkların yüzde değerleri birbirleriyle kıyaslandığında BG nin fiziksel performans gelişim yüzdeleri OG ye göre daha anlamlıydı (p<0.05). Gruplar arası teknik beceri gelişiminde oluşan farklılıkların yüzdeleri kıyaslandığında BG de şut çekme, top sürme, top sektirme OG ye göre daha anlamlıydı (p<0.05). Pas verme, duvarda hızlı pas becerileri arasındaki farklılıklar ise anlamsız bulunmuştur.Bu çalışma göstermiştir ki, BT antrenmanları OT antrenmanlarına göre fiziksel performans ve teknik beceriler üzerindeki etkileri daha önemliydi.Anahtar Kelimeler1. Adölesan2. Futbol3. Beceri4. Yetenek Testi Simultaneous development of both the technical skills and the physical performance in football is important for the efficiency of the time, being utilized during the training program. Therefore this hereby study was performed in order to determine the impact of the Skill-Based and Game-Based training programs on the technical skills and physical performance and in addition to this, in order to reveal which training model is more effective. 24 male athletes was participated voluntarly in this study, whose real age and sports age averages were 15.37±0.56 years and 3.39±0.54 years respectively. The footballers were divided into two groups; which are the Skill Group (BG, n=12) and Game Group (OG, n=12) In order to determine the physical performance and the technical skills of the athletes, tests were conducted five days before and after the training program. The first three days of this period included physical performance related tests and the fourth day contained technical skill tests. In the study, in order to improve the technical skills and physical performance characteristics of the football players, tests such as flexibility, balance, standing long jump, vertical jump, speed, agility, explosive power, aerobic and anaerobic capacity in line of physical performance and tests such as dribbling, pull shot, passing, shooting and quickly rust wall in line of technical skill tests were performed. After this phase, the athletes participated to a eight week training program. After the training program, while all of the improvements of the BG over the physical performance characteristics, were revealed to be significant (p<0.05) the improvements in OG were found to be insignificant. When the technical skills were evaluated, the improvements in quickly rust wall application; passing and shooting skills were found to be significant in both groups. (p<0.05). In addition to this, while statistically significant differences were found in BG in relation to dribbling and pull shot attributes (p<0.05), such differences were insignificant in OG. When the values, in percentage of the differences that occurred between the groups before and after the training sessions were compared with each other, the physical performance improvement ratios of the BG were much significant, than those of OG. (p<0.05) Finally, when the ratios of the differences, occurred in the technical skill improvement between the groups were compared, shooting, dribbling and pull shot were more significant than OG. (p<0.05). The differences between the passing and quickly rust wall were found to be insignificant.This study showed that the impact of the Skill Based Training on the physical performance and technical skills is more significant than Game-Based Training.Keywords1. Adolescent2. Football3. Skills4. Ability Tests
Collections