The Availability of university grammer to adult Turkish learners of English parameter resetting
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Chomsky'nin Evrensel Dilbilgisi (Universal Grammar) çerçevesinde Yönetme ve Bağlama Kuramı (Government 'and Binding Theory)nın Türkçe'de geçerli olup olmadığı incelenmiştir. Bu tezin ana savı erişkinlerin doğuştan sahip oldukları bu özellikleri ikinci bir dil öğrenirken de kullandıklarıdır. Bunu incelemek için Yönetme ve Bağlama Kuramının Adıl Düşürme Değiştirgeni (Pro-drop Parameter) ile Yönetici Ulamı Değiştirgeni (Governing Category Parameter) çalışılmıştır. Bu değiştirgeni erin oluşturduğu iki test başlangıç, orta ve ileri düzeylerde ingilizce öğrenen 120 yetişkin öğrenciye verilmiştir. Ayrıca iki tane 30 'ar kişilik anadil konuşucularından oluşan (ingiliz ve Türk) kontrol grupları oluşturulmuştur. Elde edilen veriler istatistiksel olarak incelendiğinde anadil değerlerinin ikinci dile taşındığı gözlenmiştir, öte yandan deneklerin Evrensel Dilbilgisini ikinci dilde hala kullanamadıklarını gösteren î>ulgulara rastlanmamıştır, özetle,. diller arasında gözlenen değiştirgen farklılıkları ikinci dil /yabancı dil öğrenenler için asılması zor ancak, olanaksız f *,*,'?>', ' * - t ',j `.?`.` * '< ` >- y olmayan engeller oluşturmaktadır.,. / ;<? '->*-` 41 ( ~> «? i ABSTRACT In this thesis, we evaluate the predictions of three hypotheses about the role of Universal Grammar (UG) in L2 acquisition t (1) UG is unavailable, and processing strategies guide L2 acquisition; (2) UG is available only in the form in which it is instantiated in the the learner's LI; (3) UG is fully available, including the ability to re-set parameters in L2 not instantiated in the learner's LI. We specifically study the Governing Category Parameter and Pro-Drop Parameter of Government and Binding Theory while investigating whether Turkish adults learning English carry parametric values of their native tongue over into English. The results of the two comprehension tasks (the Binding test and the Pro- D rop test) given to L2 learners do not support the claims of Hypothesis 1; however, we have some evidence supporting the predictions of Hypothesis 2 partially that the role of LI is important, but learners seem to be able to re-set the parameters not instantiated in Turkish. Similarly Hypothesis 3 is partially supported in the sense that adult learners have access to UG, but we cannot fully deny the effects of LI.
Collections