The Effects of using cognitive learning strategies on reading comprehension ability of Turkish students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
TÜRK ÖĞRENCİLERİN OKUMA ANLAMA YETİLERİNDE BİLİŞSEL ÖĞRENME STRATEJİLERİ KULLANMALARININ ETKİSİ HASAN BEDİR Doktora Tezi İngiliz Dili Eğitimi Bölümü Danışman: Yrd. Doç. Dr. Fehmi Can Sendan Eylül, 1998 217 Sayfa ÖZET Bu çalışmanın amacı (1) yabancı dil olarak İngilizce eğitim gören öğrencilerin okuma anlama dersinde kullandıkları stratejileri ortaya çıkarmak ve (2) bu öğrencilere okuma dersinde anlamalarını kolaylaştıracak bilişsel öğrenme stratejileri kazandırmaktır. Çalışma, bilişsel öğrenme yaklaşımının öğrenme ve okuma anlamada ki yerini ilintili kaynaklarla açıklığa kavuşturduktan sonra, bilişsel öğrenme stratejilerinin okuma anlamada kullanımına odaklanmaktadır. Çalışma, öncelikle ) yabancı dil olarak İngilizce eğitim gören öğrencilerin okuma anlama dersinde ne tür stratejiler kullandıklarını ortaya koymaktadır. Çalışma, sonraki aşamada, okuma anlama dersi için uygulanan bir eğitim programıyla, bu öğrencilere okuma anlama da başarılı olabilmeleri için bilişsel öğrenme stratejileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Her okuma anlama dersinde Jones (1991) uyarlanan bir ders planı kullanılmıştır. Bu ders planınındaki sınıf içi çalışmaları, öğrencilerim geçmişteedindikleri bilgileri okudukları parçalara taşımalarına yardımcı olacak şekilde düzenlenmiştir. Bu nedenle, öğrencilerin geçmişte edindikleri bilgileri uyarmak için, soru sorma, anlam haritası çıkarma, bilineni bilinmeyenle eşleştirme ve önemli kısmı seçme gibi değişik yöntemler kullanılmıştır. Soru sorma yüksek düzeyde düşünmeyi sağlayan bir yöntem olarak düşünülmüş ve bu nedenle soru sormada, Bloom Taxanomy (1956) deki soru sorma tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, bilişsel öğrenme stratejileri ile okuma anlama arasında yakın bir ilişki olduğunu ortaya çıkarmıştır. Çünkü, Deneysel Öbekteki öğrencilerin Kontrol öbektekilere göre okuma anlama dersinde daha fazla strateji kullandıkları ve bu nedenle daha başarılı oldukları gözlenmiştir. Ayrıca, sonuçlar, okuma anlama dersinin bilişsel öğrenme stratejileri edinimi ile verilmesinin öğrencilerin ileri düzeyde düşünme ve edindikleri bilgileri kullanma yetilerini kazandıklarını ortaya koymuştur. ANAHTAR KELİMELER Bilişsel öğrenme Bilgiyi kullanma yollan Uzun dönem hafıza Kısa dönem hafıza Anlamlı öğrenme Daha önce edinilen bilgiler İleri düzeyde düşünme Yeni ile eski bilgiyi ilişkilendirmek Kavram veya anlam haritası Okuma anlama stratejileri THE EFFECTS OF USING COGNITIVE LEARNING STRATEGffiS ON READING COMPREHENSION ABILITY OF TÜRKISH STUDENTS HASAN BEük Ph. D. Thesis English Language Department Supervisor: Ass. Prof. Dr. Felımi Can Sendan September, 1998 217 Pages ABSTRACT The purpose of this study is to (1) find out the strategies English-as a-Foreign Language students use in reading comprehension, and (2) enable these students to gain cognitive leaming strategies in order to faciütate comprehension. After clarifying cognitivist approach to learning and its role in reading comprehension through related literatüre it concentrates on cognitive learning strategies in reading comprehension. it first searches into what types of strategies English-as a-Foreign Language student use İn reading comprehension courses. in the next step, with the help of a training programme, this study aims to enable students to gain cognitive learning strategies in order to be successful in reading comprehension course, A reading comprehension lesson plan which was adapted from Jones (1991) was implemented for each lesson. The activities in this lesson plan were organised in a way that helps students use their previous knowledge in what they read. in addition, different techniques were used to stimulate their previous knowledge such asquestioning, semantic mapping, linking known to unknown, selecting the most important. Questionîng is considered an integrally related activity which provide higher order level of thinking. For this reason, in questioning process, the levels in the Bloom's Taxonomy (1956) were used. The results of the study show that there is a close relation between cognitive learning strategies and students success in reading comprehension since the students in the Experimental Group proved to be more successful than those in the Control Group. The results also support that cognitive learning training in reading comprehension enables readers to develop higher order level thinking skills and metacognitive strategies.fc KEY WORDS Cognitive learning Metacognitive strategies Long-term memory Short-term memory Meaningful learning Schenıata Higher level thinking Elaboration Concept ör Semantic mapping Reading comprehension strategies
Collections