Dış göçler sebebiyle parçalanmış aile çocuklarının değer algılarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Aksaray il merkezinden ve merkeze bağlı köy ve kasabalarından yurt dışına çeşitli sebeplerle göç etmiş ve bu sebeple ebeveynlerinden birinden ya da her ikisinden ayrı kalmış 11-15 yaş grubundaki öğrencilerin değer algılarını tespit etmektir. Araştırmanın evrenini Aksaray ilindeki ortaokullara devam eden parçalanmış ailelere mensup 11-15 yaş grubundaki öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, evrenden seçilen Aksaray il merkezine bağlı köy ve kasabalarında ikamet eden ve dış göçler sebebiyle ebeveynlerinden en az birisinden ayrı yaşayan 122 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem belirlenirken, olasılık dışı örnekleme türlerinden biri olan amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda Aksaray il merkezine bağlı yedi ortaokulu çalışmada yer almıştır.Çalışmada veriler, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntem ile elde edilmiştir. Nicel veriler, Schwartz ve arkadaşlarının (2001) geliştirdiği Portre Değerler Ölçeği (PDÖ) ile toplanmıştır. Nitel veriler ise yapılandırılmış görüşme formları ile elde edilmiştir. Nicel veriler SPSS 18 paket programı ile nitel veriler ise içerik analizi ile değerlendirilmiştir.Araştırmanın nicel boyutunda, örneklem grubundaki öğrencilerin PDÖ?den aldıkları puanlar ve bu puanlara dayalı olarak hesaplanan yüzde/frekans değerlerine yer verilmiştir. Buna göre, öğrencilerin en fazla dindar olma, sağlıklı olma, iyilik yapma, anne-baba ve yaşlılara saygılı olma, düzenli olma ve doğayı koruma değerlerine önem verirken, en az zengin olma, hayattan zevk alma, risk alma ve lider olma ifadelerine yer vermişlerdir. Araştırmada PDÖ toplam puanları ile cinsiyet değişkeni, sınıf düzeyi, yaş değişkeni, anne ve baba öğrenim düzeyi ve anne-baba meslek durumu değişkeni arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Araştırmanın nitel verilerine göre, öğrenciler çevresindeki insanlarda 43 farklı değerin (özelliğin) bulunmasını istemektedir. Bu değerler içinden öğrencilerin en fazla hoşgörü, adalet, anlayışlı olma, yardımseverlik, sevecenlik, nezaket, sevgi, saygı, barışçıl olma, doğaya duyarlı olma, temizlik ve dürüst olmak değerlerini tercih etmişlerdir. This study aimed to determine the perceived values of single parent children whose parents emigrated from Aksaray city centre or from its villages for various reasons. The population of this study consisted of middle school students enrolled in different public schools that are located in the centre of Aksaray city. The sample of this study included 122 middle school students (aged between11-15) enrolled in seven different public middle schools. The participants were selected by using a non-random sampling strategy: purposeful sampling. In this study, mixed design research methodology was used to analyze quantitative and qualitative data. Quantitative data was gathered by using the ?Portrait Values Scale? (PVS) developed by Schwartz and his colleagues (2001). Qualitative data was gathered by having students write down their ideas as a response to an open ended question. Quantitative data was analyzed by using SPSS 18 software and the written records of students were analyzed by using document analysis technique.Quantitative findings of the study were reported through percentages and frequencies of students? PVS scores. The findings of this study showed that being religious, being healthy, doing a favour, being respectful to elders, being neat, and preserving the nature were among the most frequent perceived values while being wealthy, enjoying life, taking a risk and being a leader were among the least frequent ones.In addition, the findings showed that students? PVS scores were not significantly different in terms of their gender, grade level and parent education level. Besides, PVS scores showed no significant difference in terms of students? age, parents? education level and parents? occupation. The qualitative findings of the study showed that students were willing to see 43 different values in the people living around them. Among them, the following 12 values were mostly preferred by the students: tolerance, justice, being understanding, helpfulness, kindness, courtesy, love, respect, and peacefulness, being sensitive to nature, neatness and honesty
Collections