Otel işletmelerinde stres kaynakları ve çalışanlar üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
in ÖZET OTEL İŞLETMELERİNDE STRES KAYNAKLARI VE ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Asım SALDAMLI Doktora Tezi, İşletme Anabilim Dalı Danışman: Yard.Doç. Dr. Ünal AY Eylül 1999, 177 sayfa Yetişkinlik çağına gelmiş bütün bireyler yaşamlarını kazanmak, toplumda belli bir yer edinmek, ve daha sayılabilecek pek çok nedenden dolayı iş yaşamına katılırlar. Ancak bireyler, işe girmeden önce kafalarında canlandırdıkları örgüt yaşamım genellikle işe girdikten sonra bulamamaktadırlar. Bekledikleri bazı ekonomik, toplumsal ve psikolojik gereksinimlerinin karşılanmaması veya girişilen çabaların engellenmesi bireylerde kızgınlık, endişe, kaygı, üzüntü, gerilim gibi nitelendirilen ve daha genel anlamda `stres` olarak tanımlanan bir tepkiyi ortaya çıkarmaktadır. Stresin, işletmelerde çalışan kişileri uzun ve kısa dönemde etkileyerek bir işletmenin verimliliğini olumsuz yönde etkilediği bilinmektedir. Bu nedenle yönetim bilimcileri de stres konusuyla yakından ilgilenmekte ve bu konuda pek çok araştırma yapmaktadırlar. Çok geniş kapsamlı olan stres konusu bu çalışmada, işgören boyutunun büyük önem taşıdığı otel işletmelerinde stres kaynaklan ve çalışanlar üzerindeki etkileri açısından incelenmiştir. Konu ile ilgili teorik çalışmalardan sonra, anket metodu kullanılarak otel çalışanlarının örgütsel ve demografik özellikleri ile stres kaynaklan arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla uygulamalı bir araşürma yapılmıştır. Elde edilen verilerden yararlanarak yapılan analizler sonucunda, otel personelinde stres yaratan en önemli faktörlerin örgüt yapısı, iklimi ve yönetim politikalanndan kaynaklandığı tespit edilmiştir. Aynca otel personelinde iş ve iş çevresi nedeniyle kendilerinde daha çok psikolojik ve davranışsal stres belirtilerinin görüldüğü anlaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Stres, Otel İşletmesi, Otel Personeli IV ABSTRACT IDENTIFICA TION OF STRESS SOURCES IN HOTELS AND ITS AFFECTS ON PERSONNEL Asym SALDAMLI Ph.D. Thesis, Business Administration Department Supervisor: Ass. Prof. Dr. Ünal AY September 1999, 177 Pages All the individuals join the workforce to earn their living to have a respected status in the society they live in and for several other reasons. However, in most of the cases those individuals experience a different organizational environment, climate and culture than they expected. Not being able to reach some of the economical, social and psychological expectations or the barriers which stop them from achieving their goals, they develop feelings such as anger, anxiety, worry or what is generally named `stress`. It is well known that high levels of stress and its affects on people have a negative impact on organizations' performance and productivity. Resulting from this fact management scientists have a great interest in the subject and have been doing researches. Stress is a multi-dimensional issue. That's why, in this research only sources of stress and its effects on hotel personnel were studied. First, literature on stress was reviewed. Following the literature review, a survey was conducted to analyze the correlation between hotel personnel's organizational and individual characteristics and stress sources. Analyzing data from the survey, its found that the major stress sources of hotel personnel are organizations' structure, climate and management policies. It is also found that hotel personnel develops psychological and behavioral stress because of work itself and working environment. Keywords: Stress, Hotel Administration, Hotel Personnel
Collections