Sosyal Beceri Envanteri`nin ergenler için geçerlik ve güvenirliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET SOSYAL BECERİ ENVANTERİ'NİN ERGENLER İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİĞİ Güldener ALBAYRAK-ARIN Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Danışman: Doç.Dr. S. Sonay GÜÇRAY Temmuz, 1999, 78 sayfa Bu araştırma, Sosyal Beceri Envanteri'nin (Social Skills Inventory) ergenler üzerinde geçerlik ve güvenirlik çalışmasını gerçekleştirmek amacıyla yapılmıştır. Uyarlama çalışması Yüksel, (1997a) tarafından yapılan ölçek ilköğretim sekizinci sınıf (8. Sınıf) ve lise birinci sınıfa (9. Sınıf) devam eden toplam 821 kişiye uygulanmıştır. Ergenlerden toplanan veriler üzerinde ölçeğin yapı geçerliği için faktör analizi, güvenirliği için test tekrar test yöntemi uygulanmış, madde ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Altı altölçekten oluşan ölçeğin geçerliğini ve güvenirliğini test etmek için yapılan faktör analizinde ölçeğin maddelerinin aynı alt ölçekler altında toplanmadığı görülmüştür. Madde ve güvenirlik analizlerinde altölçeklerin Cronbach-Alfa değerleri ve madde-toplam puan korelasyonlarının düşük olduğu görülmüştür. Ölçekle ilgili yapılan istatistiksel analizler, ölçeğin ergenlere yönelik olarak (8. ve 9. sınıf düzeyinde) sosyal beceri düzeyini ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir envanter olmadığını göstermiştir. Elde edilen bulgular, sosyal beceri düzeyini ölçebilecek araçlara duyulan ihtiyacı vurgulamakta ve bu konuda daha fazla araştırma yapma ihtiyacına işaret etmektedir. Anahtar Kelimeler: Sosyal Beceri, Sosyal Beceri Envanteri, Ergenler, Geçerlik, Güvenirlik. VI ABSTRACT THE VALIDITY AND RELIABILITY OF SOCIAL SKILLS INVENTORY FOR ADOLESCENT GÜLDENER ALBAYRAK-ARIN Master Thesis, Education Science Department Supervisor: Doç. Dr. S. Sonay GÜÇRAY July, 1999, 78 Pages The aim of this research is to become true the validity and reliability study of Social Skill Inventory-SSI. At the adaptation study, the scale adapted by Yüksel (1997a) applied 821 students going to primary school at 8. class and 9. class. The factor analysis for the structure validity of scale, the test re-test method for the reliability of scale, reliability and item analysis applied on the data that obtained from adolescence. At the factor analysis applied for testing the validity and reliability of the factor analyses occuring six sub-scales. That ascertained, the components of scale did not come together under the same sub-scales. We saw that, Cronbach-Alfa values and correlations of sub-scales at item and reliability analyses were low. The statistic analyses interested in scale showed that the scales are not a validity and reliability inventory used for measurement of social skill level on adolescents (8. Class and 9. Class). The findings emphasize the necessity of the devices measuring social skill level and point out the necessity of a lot of research about this subject. Kev Words: Social Skills, Social Skills Inventory, Adolescence, Validity, Reliability.
Collections