Ögeleri belirleme kuramına dayalı kavram öğretiminin akademik başarı ve kalıcılığa etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ÖĞELERİ BELİRLEME KURAMINA DAYALI KAVRAM ÖĞRETİMİNİN AKADEMİK BAŞARI VE KALICILIĞA ETKİSİ Mahinur KARATAŞ COŞKUN Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Danışman: Prof. Dr. Ülkü KÖYMEN Nisan 1999, 190 sayfa Bu çalışmada Eğitime Giriş dersinde 'Eğitim', 'Bilim Olarak Eğitim' ve 'Öğrenme' ünitelerindeki bazı kavramların öğretiminde, geleneksel öğretim ile Öğeleri Belirleme Kuramına dayalı olarak yapılan öğretimin başarıya, öğrenme düzeylerine ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi araştırılmıştır. Deneme modeline göre tasarlanan çalışmada, belirlenen kavramların öğretiminde geleneksel yöntem, birincil sunu biçimleri, birincil sunu biçimleri+ikincil sunu biçimleri, bağımsız değişken; başarı, öğrenme düzeyleri, kalıcılık bağımlı değişken olarak alınmıştır. Araştırma öntest-sontest, iki deney, bir kontrol grubu modeline göre tasarlanmıştır. Araştırma, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sımf Öğretmenliği Bölümü 1. sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Birinci deney grubunda 47 öğrenci, ikinci deney grubunda 43 öğrenci, kontrol grubunda 43 öğrenci yer almıştır. Araştırmada veriler, 'Eğitime Giriş Basan Testi' ile toplanmıştır; 40 sorudan oluşan basan teşrindeki 20 soru bilgi düzeyinde, 20 soru kavrama düzeyindedir. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi ve kovaryans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgulan, birincil sunu biçimleri, birincil sunu biçimleri+ikincil sunu biçimleri ve geleneksel yöntemle yapılan öğretimin, öğrencilerin sontest toplam puanlanna, sontest bilgi düzeyi puanlanna, sontest kavrama düzeyi puanlarına ve kalıcılık testi kavrama düzeyi puanlanna etkisinin farklı olduğunu göstermektedir. Bu farklar deney grupları lehinedir. Deney gruplan arasında da (kalıcılık testi, kavrama düzeyi dışında) birinci deney grubu lehinedir. Kalıcılık testi ölçümlerinde üç grubun, toplam puanlar ve bilgi düzeyi puanlan açısından farklılaşmadıklan, kavrama düzeyi puanlan açısından farklılaştıklan görülmüştür. Sonuç olarak ÖBK'na dayalı olarak yapılan kavram öğretiminin geleneksel yönteme kıyasla, daha etkili olduğu gözlenmiştir. Anahtar Sözcükler : Öğretim Kuramlan, Öğeleri Belirleme Kuramı, Kavram Öğretimi. III ABSTRACT THE EFFECT OF CONCEPT TEACHİNG BASED ON COMPONENT DISPLAY THEORY ON ACADEMIC ACHIEVEMENT AND RETENTION OF LEARNING Mahinur KARATAŞ COŞKUN Dissertation Thesis, Department of Education Sciences Supervisor: Prof. Dr. Ülkü KÖYMEN April 1999, 190 Pages In this study, the effect of traditional teaching technique and teaching based on Component Display Theory on the achievement, performance levels and retention of learning for developing some concepts in `Education`, `Education as a Science` and `Learning` units of the Introduction to Education course has been examined. In the study which designed as an experimental reseach; traditional teaching, primary presentation forms, and primary presentation forms plus secondary presentation forms, have been selected as independent variables, and achivement, performance levels and retention have been selected as dependent variables. The research design consists of pre-test - post-test, two experimental and one control groups. The sample of the study consist of 133 students who are studying at the first grade of Department of Primary Teaching of Çukurova University Faculty of Education. The first experimental group had 47, second experimental group had 43, and control group had 43 students. Data about dependent variables had been measured by `Achievement Test on the Introduction to Education` which was developed by the researcher. The test consists of 40 questions which 20 of them were knowledge and the other 20 were comprehension level. In analyzing data one way analyzing of variance and covariance statistical techniques have been used. The findings of the study indicated that the effect of primary presentation forms, primary presentation forms plus secondary presantation forms and traditional teaching methods had been different on the post-test total scores, knowledge level post-test scores, comprehension level post-test scores and comprehension level retention scores. It has been found that these differeences are favor of experimental groups. Between experimental groups, differences are favor of first experimental groups (except comprehension level retention test). On the retention test scores, three groups have not differences among themselves on the total scores and knowledge level scores but they have differences on the comprehehension level scores. As a result, it has been found that teaching concepts based on Component Display Theory is more effective than teaching concepts based on traditional method. Key Words : Instructional Theory, Component Display Theory, Concept Teaching. IV CI WILD Ti«»*f..«*»»>«»., »' »
Collections