The Accessibility of universal grammar in Turkish adults learning English as a second language: Head-complement parameter resetting
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET TÜRK YETİŞKİNLERDE İNGİLİZCE'NİN İKİNCİ YABANCI DİL OLARAK EDİNİLMESİNDE EVRENSEL DİLBİLGİSİNE ERİŞİM: BAŞ DEĞİŞTİRGENİNİN YENİDEN TANIMLANMASI Cem CAN Doktora Tezi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı Danışman: Prof. Dr. F. Özden Ekmekçi Ocak 2000, 216 Sayfa Son on yılda Evrensel Dilbilgisi'ndeki (ED)gelişmeler, dil edinimi alanındaki geleneksel problemlere yaklaşımlara yeni bir ivme kazandırmıştır. Bu çalışmalar aynı zamanda ikinci dil ediniminde ED'nin alternatif bir kuram olarak görülmesini sağlamıştır. Buna rağmen, bu yaklaşımda ED'ye erişim üzerine hala birtakım sorunlar bulunmaktadır. Bu çalışma ilgili kuram çerçevesinde yetişkinlerin ikinci dil edinimlerinde ED'nin ilke ve değiştirgenlerine erişim türlerini incelemektedir. Bunun için Baş- değiştirgeninin edinimi alınmış ve incelenmiştir. Çalışmada yanıt aranılan sorular şunlardır:. Yetişkinlerin ikinci dil e(imirnlerinde ED'ye erişim olası mı? Eğer böyle bir şey olasıysa, erişim edinimin başlarından itibaren mi mümkün, yoksa edinim süreci içerisinde mi gelişiyor?. ED'nin ilke ve değişkenleri anadil (Dİ) ediniminde olduğu gibi direk mi yoksa Dİ aracılığıyla mı mümkün? Çalışma, İngiliz dili yeterlilik seviyeleri başlangıç, orta ve ileri olarak Michigan Placement Test ile belirlenen 45 denek ile yapılmıştır. Veri toplanması için deneklere üç farklı ölçek uygulanmıştır. Anahtar Kelimeler: Evrensel Dilbilgisi, İkinci Dil Edinimi, Baş Değiştirgeni. ABSTRACT THE ACCESSIBILITY OF UNIVERSAL GRAMMAR IN TURKISH ADULTSLEARNING ENGLISH AS A SECOND LANGUAGE: HEAD- COMPLEMENT PARAMETER SETTING Cem CAN Ph.D. Thesis, English Language Teaching Department Advisor: Prof. Dr. F. Özden Ekmekçi January 2000, 216 Pages During the past decade, advances in the theory of Universal Grammar have provided momentum for developing a theory of language acquisition accounting for the traditional problems in the field. These advances also raised the possibility of a theory of UG as an alternative theory of Second Language Acquisition. However, within this approach to SLA, there still remain a number of problematic issues. This research study aims to seek answers to some of the major questions which directly concerns the type of access to UG principles and parameters by investigating the acquisition of the head-direction parameter value for L2 by Turkish adult learners of English as a second language (L2). These questions are:. Are the properties of UG really available in adult L2 acquisition? If they are available, are they available in their entirety from the start, or do they unfold in a developmental sequence?. Are UG principles and parameters directly available to L2 learners as in LI acquisition, or are they available only through the mediation of their LI? The study is conducted on 45 subjects, who were classified into three different levels of English language proficiency (beginner, intermediate, advanced) on the results of the Michigan Placement Test. The data are based on the performance of the subjects on three different tasks aimed to elicit the subjects' competence on L2. Keywords: Universal Grammar, Second Language Acquisition, Head-Complement Parameter
Collections