Lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET LİSE ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİNİ DEĞERLENDİRMELERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ Durmuş GÖRÜR Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Danışman : Yrd. Doç. Dr. Sabahattin ÇAM Ekim, 2001, 70 sayfa Bu araştırmada lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmeleri cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyo-ekonomik düzey (SED) ve doğum sırası değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Uygulamalar, Adana ili merkezinde, 2001-2002 eğitim-öğretim yılında İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından üst-orta-alt SED olarak üç farklı kategoride sınıflandırılmış olan üç lisede 172 erkek ve 156 kız olmak üzere toplam 328 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada, `Sosyo-Ekonomik Düzey Ölçeği`nden (Bacanlı,1997) yararlanılarak hazırlanan ve içinde öğrencilerin kaçıncı sınıfta oldukları, cinsiyetleri, ailede kaçıncı çocuk oldukları (doğum sırası) ile ilgili soruların yer aldığı `bilgi formu` ve öğrencilerin iletişim becerilerini belirlemek amacı ile de `İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği` (Korkut, 1996b) kullanılmıştır. Bulgular; öğrencilerin iletişim becerilerini değerlendirmelerinde cinsiyet, sınıf düzeyi, SED ve doğum sırasına göre anlamlı bir farklılık olduğunu göstermektedir. Sonuçlar, kızların iletişim becerilerini değerlendirmelerinin erkeklere göre daha yüksek olduğunu göstermiştir. SED'lere göre öğrencilerin iletişim becerilerini değerlendirmelerinde anlamlı bir faklılık olduğu belirlenmiştir. Buna göre, yüksek SED 'teki öğrenciler iletişim becerilerini daha olumlu değerlendirmektedirler. Lise son sınıf öğrencileri, diğerlerine göre iletişim becerilerini daha olumlu değerlendirmektedirler. Doğum sırası değişkenine göre öğrencilerin iletişim becerilerini değerlendirmelerinde ilk çocukta farklılıklaşma olduğu gözlenmiştir. Anahtar Sözcükler : İletişim Becerileri, Cinsiyet, Sosyal-Ekonomik Düzey, Doğum Sırası, Sımf Düzeyi. ABSTRACT A STUDY OF HIGH SCHOOL STUDENTS' EVALUATIONS OF THEIR COMMUNICATION SKILLS WITH RESPECT TO SOME VARIABLES Durmuş GÖRÜR Master Thesis, Education Sciences Main Science Department Supervisor: Assist. Prof. Dr. Sabahattin ÇAM October, 2001, 70 pages In this study, evaluation levels of communication skills of highschool students have been studied regarding their gender, socio-economic status (SES), birth order and grade level at their schools. The data were collected in the city of Adana during the educational year of 2001- 2002. The data collection instruments were applied to a total of 328 students, 172 male and 156 female, in three different highschools classified as having high, middle and low SES. In this study, a data form; prepared by using `socio-economic status scale` (Bacanh, !997), which includes questions concerning the students' grade levels, gender, and, in order to determine the students' evaluation levels of communication skills, `Communication Skills Evaluation Scale` (Korkut, 1996b) have been used. Results showed that there are signicifant differences between the students' gender, birth order, socio-economic status and grades at school in relation to their evaluation of their communication skills. The results have also showed that female participants' evaluation levels of their communication skills is higher than the male participants'. It has also been found that there has been considerable difference between the evaluation of their communication skills according to their SES, indicating that students in high SES evaluate their communication skills more positively. Third grade students evaluate their communications skills more positively than the students in other grades. It has been observed from the birth order variable that there are significant differences in the evaluations of the communicaton skills of the last boras. Key Words : Communication Skills, Gender, Socio-economic Status, Birth Order, Grade Level iii
Collections