Alkolizm tanısı almış ve almamış (normal) babaların 9-16 yaşlarındaki çocuklarında öz-kavramı ve akademik başarı düzeylerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ALKOLİZM TANISI ALMIŞ VE ALMAMIŞ (NORMAL) BABALARIN 9-16 YAŞLARINDAKİ ÇOCUKLARINDA ÖZ-KAVRAMI VE AKADEMİK BAŞARI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Derya ÖZÖZEN Yüksek Lisans Tea, Eğitim Bilimleri AnabOim Dalı Danışman :Prof. Dr. Turan AKBAŞ EyIüI-2001, 79 sayfa Bu araştırmada, babalan alkolik olan ve olmayan 9-16 yaş arasındaki çocukların babalarının alkolik olup olmaması ve cinsiyete göre, öz -kavramı ve akademik basan düzeylerinin farklılaşıp farkldaşmadığmı belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Adana Sinde yaşayan alkolik babaya sahip olan ve olmayan 9-16 yaş arasındaki çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın ömeldemini Adana Ruh Sağlığı ve Hastahklan Hastanesi' nde alkolizm tanısı ile yatmış ve halen tedavisi devam etmekte olan hastaların 9-16 yaşlarındaki okula devam eden çocuklan ile, Adana ili merkez ilçelerinde bulunan ilköğretim okullan ve liselerden küme ömeklemi yöntemi ile seçilen iki ilköğretim okulu ve iki liseden tekrar küme ömeklemi yöntemi fle seçilen toplam beş sınıfta kişisel bilgi formu kriterlerine uyan çocuklar oluşturmaktadır. Uygulamalar 72' si babası alkolik olan, 138' i ise babası alkolik olmayan 210 çocuk ile yürütülmüştür. Araştırmada, babalan alkolik olan ve olmayan çocuklarm öz -kavrarnlan hakkında veri toplamak amacıyla Piers -Harris Çocuklar İçin Öz - Kavramı Ölçeği kullanılmıştır. Çocuklarm akademik basanlarının ölçülebilmesi için ise yıl sonu not ortalamaları çocukların akademik basan ölçütü olarak alınmıştır. IVAraştırma sonucunda, alkolik babaya sahip olup olmamanın çocukların öz- kavramında farklılık yarattığı, cinsiyete göre ise anlamlı bir farklılığın olmadığı saptanmıştır. Bulgular alkolik olup olmama ve cinsiyet etküeşiminin çocukların benlik kavramı düzeyleri üzerinde etkili olmadığım göstermiştir. Alkolik olup olmama açısından konformite alt ölçeğinde anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Zeka ve okul durumu alt ölçeğinde ise cinsiyet açısından anlamlı bir farklılaşma görülmüştür. Bulgular alkolik olup olmama ve cinsiyet ortak etkisinin hiçbir alt ölçekte öz-kavramlan düzeyleri üzerinde etkili olmadığını göstermektedir. Akademik basan değişkeni ele alındığında, babaların alkolik olup olmaması ve cinsiyete göre çocukların akademik basan düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. Anahtar Sözcükler : Alkolik olup -olmama, Alkolizm, Öz-Kavramı, Akademik Basan, Alkolik Ebeveyn, Cinsiyet, Çocuk. ABSTRACT THE COMPARISON OF SELF-CONCEPT AND ACADEMIC SUCCESS BETWEEN 9-16 YEARS OLD CHILDREN WHOSE FATHERS ARE DIAGNOSED ALCOHOLIC AND NON-ALCOHOLIC (NORMAL) Derya ÖZÖZEN Master of Arts Thesis, Department of Education Sciences Supervisor : ProfcDr. Turan AKBAŞ September-2001, 79 pages The aim of this study was to investigate whether the self-concept and academic success level vary between 9-16 years old children who do and do not have an alcoholic father and according to their gender. The study was conducted on children who were between the ages 9-16, who were living in Adana and whose fathers were or were not alcoholic The subjects of the study were 9-16 years old school children whose fathers have been and were being treated at the Mental Health and Mental Illnesses Hospital in Adana with the diagnosis of alcoholism, and children who were selected by group exampling from five classes in two secondary and high schools that were also selected by the group exampling method in the central regions of the Province Adana and who suited the criteria on the personal information forms. The study was conducted on 210 children in total, 72 of whose fathers are alcoholic and 138 whose fathers are not alcoholic. In order to collect data on the self-concept in the children whose fathers are and are not alcoholic, the Piers-Harris Self Concept Scale for Children was used. In order to measure the academic success of the children, their end-of-the-year grades were accepted as their academic success criterion. VIThe findings of the study showed that having or not having an alcoholic father caused differences in the self-concept of children and that their gender did not have a significant effect The results indicate that being or not being alcoholic and gender influences are not effective on the self-concept levels of children. A significant difference was measured at the subscale of being or not being alcoholic. Also, a significant difference was measured in gender in the subscale of intelligence and gender. The findings show that the common effects of being or not being alcoholics and gender are not effective on self-concept levels in any subscale. As for the academic success variable, it is seen that there is a significant difference between the fathers being or not being alcoholic and gender and the academic success levels. Key Words : Being or not Being Alcoholic, Alcoholism, Self-concept, Academic Success, Alcoholic Parent, Gender, Child. vn
Collections