Seçmenlerin siyasi parti ve siyasi lider deneyimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde tüketicilerin satın alma kararlarında olduğu gibi, seçmenlerin siyasi parti ve lider tercihlerinde de akılcı ve duygusal etmenlerin varlığından söz edilebilir. Siyasi parti ya da liderlerin bu konuya daha yakın ilgi duyduğu ve alan uzmanlarından destek alma yönüne gittiklerine daha sık rastlanabilmekte, konunun önemi her geçen gün artmaktadır. Bu bağlamda araştırmada seçmenlerin siyasi parti ve lidere ilişkin yarar ya da deneyim beklentileri ve bu anlamda şekillendirdikleri tercihlerini tam olarak anlayabilmek için olası yararlar (akılcı ve hedonik) bütüncül bir bakış açısıyla incelenmiştir.Araştırma sürecinde ilk olarak alanyazın taraması yapılmış ve kavramsal çerçeve ortaya konulmuştur. Nitel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada, yarı yapılandırılmış görüşme ve fotoğrafa dayalı görüşme yoluyla 40 katılımcıdan veri toplanmıştır. Elden edilen veriler, tümevarım yöntemiyle analiz edilmiştir. Veri analizi sonucunda katılımcıların siyasi parti ve lider deneyimine ilişkin temalara dönüştürülen veriler, araştırmanın bulgularını oluşturmuştur.Araştırma bulguları katılımcıların siyasi partiler ile en çok üzerinde durdukları deneyimin `hizmet alma deneyimi, her kesime eşit yaklaşım sergileme deneyimi ve huzur, barış ve refah ortamı sağlama deneyimi` olduğunu ortaya koyarken siyasi lider ile ilgili ise; en çok üzerinde durulan deneyim `dürüst ve güvenilir olma deneyimi, huzur, barış ve refah ortamı sağlama deneyimi ve güç, erk ve iktidar sahibi olma deneyimi` olmuştur. Seçmenlerin siyasi parti ve siyasi liderle ilgili hedonik deneyimlerinin akılcı deneyimler kadar önemli olduğunu bulgular ortaya koymuştur. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, katılımcıların siyasi parti ve liderlere yükledikleri anlamların hangi boyutlardan oluştuğunu ve bunların seçmen tercihindeki önceliklerini yansıtması açısından uygulayıcı konumundaki siyasi parti ve liderlere yol göstereceği düşünülmektedir. Ayrıca, araştırma sonuçları siyasal pazarlama literatürüne katkı sağlayacak niteliktedir, denilebilir.Anahtar Kelimeler1. Siyasal Pazarlama2. Seçmen Deneyimleri (Siyasi Parti Deneyimleri, Siyasi Lider Deneyimleri)3. Hedonik Seçmen Deneyimleri4. Akılcı Seçmen Deneyimleri5. Seçmenlerin Oy Verme Davranışları Today, it can be mentioned from the existence of the rationalist and emotional factors in voters' political party and leader preferences. Thus, it can be encountered that political parties or leaders are interested in this subject gradually and they are for getting support from the field experts., and the importance of the subject is increasing a little more day by day. In this research; it is aimed to investigate the probable hedonic and rationalist voters' experiences with a holistic and detailed view, in order to fully understand the voters useful expectations that is related political party and leader, and choices they shaped in this direction.In study, firstly, it is madea literature review and, based on this, revealed the conceptional frame. In this research, in which it is made use of qualitative methods, in order to examine the subjective voter's experiences; data is supplied from 40 participants who is determined according to purposeful exemplification,based on semi-configured interview and photo. The gained data is analysed with inductive method. In consequence of data analysis, the data which is converted to themas related to participants' political party and leader experiences ; has formed the findings of research.The findings of research revealed that participants have several hedonic and rationalist experiences related to political parties and political leaders. From the point of participants, related to political parties, it is pointed to sub-dimensions such as; ''experiences of servicing, experiences of equal attitude to every segment, experiences of quietness, peace and welfare'', from the point of political leaders, ''experiences of being honest and trustworty, experiences of peace and quietness, experience of power and competence''. It is defined that some of these fronting experiences have some hedonic and rationalist qualifications. The findings put forward that voters' hedonic experiences related to political party and leaders are as important as rationalist experiences. It can be said that, this research is showing that; from which sizes the meaning, that participants gave to political leaders and parties, are forming. And in terms of reflecting the priorities in voter preference, these can hold qualifications which guide the political parties and leaders in applying state. Besides, it is thought that, research results can contribute political marketing conceptional literature.Key Words1. Political Marketting2. Voter Experiences (Political Party Experiences, Political Leader Experiences)3. Hedonic Voter Experiences4. Rationalist Voter Experiences5. Voters' Voting Behaviours
Collections