Sınav Kaygısı Envanterinin iki ve üç faktörlü modelinin karşılaştırmalı bir incelemesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
vu ÖZET SINAV KAYGISI ENVANTERİNİN IKI VE UÇ FAKTÖRLÜ YAPILARININ KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEMESİ Mahsum AYDIN Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Danışman: Yard. Doç. Dr. Ragıp ÖZYÜREK Eylül-2001, 93 sayfa Bu araştırmanın amacı, doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen Sınav Kaygısı Envanteri'nin (Öner, 1990) üç faktörlü (duyuşsallık-kuruntu-sinirlilik) modelinin, üniversiteye giriş sınavlarına ilk defa (11. sınıf) ve birden fazla katılan adaylardan elde edilen veri tabanına uyum sağlayıp sağlamadığını incelemektir. Ayrıca rakip model olarak envanterin iki faktörlü (duyuşsallık-kuruntu) yapısı kullanılmıştır. Bu çalışma 2000-2001 eğitim-öğretim yılında Adana ili belediye sınırlan içinde bulunan 1 1 lise ve 3 üniversite hazırlık dershanesine devam eden 225 kız ve 255 erkek toplam 480 öğrenciden alman verilerle yürütülmüştür. Araştırmanın sonucuna ulaşmak için gerekli veriler, öğrencilere gruplar halinde Sınav Kaygısı Envanteri (Öner, 1990) ve Kişisel Bilgiler Anketi uygulanarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde öncelikle kişisel bilgilerin frekansları belirlenmiştir. İkinci aşamada SKE maddelerinin her iki örneklem için de normal dağılım özelliğine sahip olup olmadığı incelenmiştir. Bu amaçla, maddelerin çarpıklık (skewness) ve sivrilik (kurtosis) değerleri incelenmiştir. Daha sonra doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılarak, envanterin iki ve üç faktörlü yapısının, bu örneklemlerden elde edilen verilere uyum gösterip göstermediği incelenmiştir. Sonuçlara genel olarak bakıldığında, sınava ilk defa katılan 11. sınıf örnekleminden elde edilen verilerin, SKE'nin üç faktörlü (duyuşsallık-kuruntu- sinirlilik) modeline göre SKE'nin iki faktörlü modeline (duyuşsalhk-kuruntu) daha iyi uyum gösterdiği ortaya çıkmıştır. Bunun yanında ÖSS 'ye birden fazla katılanvuı örneklemde ise, üç faktörlü modelin, iki faktörlü modele göre daha iyi uyum gösterdiği belirlenmiştir. Bu faktörler ilişkileri açısından değerlendirildiğinde ise, kuruntu ile duyuşsalbk alt boyutlarının hem birbirleri ile hem de sinirlilik boyutuyla her iki örneklemde de yüksek bir korelasyon gösterdikleri görülmektedir. Ayrıca yapılan t-testi karşılaştırmalarında, SKE'nin iki ve üç faktörlü yapılarına göre her iki örneklemin de duyuşsallık ve sinirlilik faktörleri puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık bulunmamış; ÖSS'ye birden fazla katılan adaylar kuruntu ölçeğinden anlamlı biçimde daha yüksek puanlar almışlardır. Elde edilen bu bulgular ilgili literatür ışığında ve Türk kültürü ve eğitim sistemi doğrultusunda tartışılmıştır. Anahtar Sözcükler: Sınav kaygısı, doğrulayıcı faktör analizi. IX ABSTRACT A COMPARATIVE INVESTIGATING OF TWO AND THREE FACTORIAL STRUCTURE OF TEST ANXIETY INVENTORY Mahsum AYDIN Master Thesis, Department of Educational Sciences Advisor: Asst. Prof. Dr. Ragıp ÖZYÜREK September 2001, Page 93 The purpose of this study was to examine whether three factorial model of Test Anxiety Scale, which was obtained at the end of the Confirmatory factor analysis, fit the data obtained from the candidates taking University Placement Test for the first time (1 1th grade level) and candidates taking it more than once. This study was carried out with 225 female and 255 male, total 480 students attending 1 1 high schools and 3 Private University Preparation Courses in Adana during 2000-2001 academic year. The data for this study obtained from the Test Anxiety Inventory (Öner, 1990) and Personal Information Questionnaire. For the analysis of the data, frequencies of personal information were computed. In the second stage of analysis the skewness and kurtosis values of the items was determined in order to understand whether Test Anxiety Inventory had the normal curve for both groups of subjects. Then confirmatory factor analysis was run to see if the factorial structures of TAI were appropriate for the data of that sample. Results showed that three factorial model (emotionallity-worry-nervousness) was meaningfully more appropriate than two factorial (emotionality-worry) model for 1 1th graders subject. On the other hand, it was clear that the goodness of fit for three factorial model was better than two factorial model with for the students taking the exam more than once.When the test anxiety was examined, it was found that sub-dimensions of worry and emotionality had high correlation not only with each other but also with nervousness dimension. T-test comparisons also showed that there was no significant differences between mean scores of emotionality and nervousness factors of both groups; for the candidates who took the University Placement Test more than once obtained higher scores in the wotty scale. These findings were discussed in the light of the related literature and Turkish culture and education system. Key Words: Test Anxiety, confirmatory factor analysis.
Collections