Okulöncesi öğretmenlerinin yeterlikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ Uğur Ulukan KARAKAŞ Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Danışman: Prof. Dr. Şükran KILBAŞ Ocak, 2002, 64 sayfa Bu araştırmada, okulöncesi öğretmenlerinin, sahip olmaları gereken yeterliklere ne düzeyde sahip oldukları ve bu yeterliklerin göreve, görev yapılan okul türüne ve mezun olunan okul türüne göre değişip değişmediği araştırılmıştır. Bu nedenle araştırma, karşılaştırmalı türden ilişkisel tarama modeline uygun yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, Adana ili Seyhan ilçesine bağlı özel ve resmi okulöncesi eğitimi kurumlarında çalışan öğretmenler oluşturmuştur. Seçilen 15 okulda çalışılan 100 öğretmen ise araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Veriler (Gökçe, 1999) tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan `öğretmen yeterlik ölçeği` ile toplanmıştır. Okulöncesi Öğretmenlerinin sahip olması gereken temel yeterlikler, 7 yeterlik alanında, toplam 68 yeterlikten oluşmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde aritmetik ortalama ve t testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. 1. Okulöncesi öğretmenlerinin; çocuk gelişimi, sınıf içi iletişim, öğretim yöntemleri, sınıf yönetimi, okul-aile işbirliği ve mesleki kişisel yeterliklere yeterince sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Program geliştirme ve değerlendirme alanına ilişkin yeterliklere iseoldukça düşük düzeyde sahip oldukları görülmüştür. 2. Resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin, özel okullarda görev yapan öğretmenlere göre yeterlik düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. 3. Okulöncesi öğretmenlerinin en düşük düzeyde sahip oldukları yeterliklerin, eğitimde yeni teknolojilerden ve bilgisayardan yararlanma olduğu görülmüştür. Anahtar Sözcükler: Yeterlik, öğretmen Yeterlikleri, Okulöncesi Öğretmen Yeterlikleri IV ABSTARCT THE COMPETENCIES OF KINDERGARTEN TEACHERS Uğur Ulukan KARAKAŞ Master Thesis, Department Of Educational Sciences Supervisor: Prof. Dr. Şükran KILBAŞ January, 2002, 64 pages In this research, it is examined the level of the competencies of kindergarten teachers that they should have. It is studied aso whether the task., type of school, sex, certificate, and praduated department effected these competecies. So, this study was carried out by the causal comperative design. The environmet of this study was ocured by the teachers who work inthe private and state schools of Seyhan district of Adana city. Sampling technique was used to determine sample rating cluster and 100 kindergarten teachers in 15 schools. Data were collected by a teachers' competencies scale devoloped by a researcher (Gökçe, 1999). The basic competencies of the kindergarten teachers were summerised 7 main topics whic consisted of 68 items for the analysing of data aritmethical average and t test were used. Belowe results were reached by the help of the findings: 1. Kindergarten teachers had the competencies on child devolepment, classroom interaction, classroom management, teaching tecniques and parent school cooperation plenty. But it was realised that they had very low level on curriculum development and assesment. 2. It has been found that the competency level of the teachers in state schools were better than the teachers in private schools. 3. The lowest competence topics of kinderdergarten teachers were the using of new educational tecniques and computer.
Collections