Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dünyada olduğu gibi ülkemizde de milli eğitimin en önemli amaçlarından birisi; Ülkesini, vatanını ve milletini seven, çağının gerektirdiği donanıma sahip olan, karşılaşılan sorunlara çözüm yolları üretebilen vatandaşlar yetiştirmektir.Ülkelerin gelişmişlik düzeyleri, genellikle, bilim ve teknolojideki başarılarıyla ölçülmektedir. Bu gelişimi sağlamada en temel faktör eğitimdir. Son dönemlerde eğitimde teknoloji kullanımı beraberinde farklı gelişmelere de zemin hazırlamıştır. Gelişen eğitim sayesinde toplumun her kesimindeki insanlar da yaratıcı düşünme ön plana çıkmış ve buna bağlı olarak insanlar sorgulamaya, analiz etmeye, eleştirmeye ve üretmeye başlamışlardır. Bu bilgi becerilerin insan hayatına yansımasında eğitimin katkısı yadsınamayacak kadar büyük olmuştur.Bu tez çalışmasında, Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum ve Görüşlerinin İncelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın verilerini Yavuz (2005) tarafından geliştirilen Teknoloji tutum ölçeği'nden elde edilen nicel veriler ve odak grup görüşmesi tekniğiyle 11 öğretmen adayından elde edilen nitel veriler oluşturmaktadır.Araştırma sonucunda; 1- Öğretmen adaylarının Teknolojiye yönelik tutumlarının üzerinde, cinsiyet değişkeninin bir etkisi olmadığı görülmektedir.2-Öğretmen adaylarının Teknolojiye yönelik tutumlarının üzerinde, sınıf düzeyleri değişkeninin bir etkisi olmadığı görülmektedir. 3-Öğretmen adaylarının Teknolojiye yönelik tutumlarının üzerinde, mezun olunan lise türü değişkeninin bir etkisi olmadığı görülmektedir.4-Öğretmen adaylarının Teknolojiye yönelik tutumlarının üzerinde, öğretim üyelerinin derslerde teknolojik araç-gereç kullanma değişkeninin bir etkisi olduğu görülmektedir.5-Öğretmen adaylarının Teknolojiye yönelik tutumlarının üzerinde, sınıflarda teknolojik donanımın yeterlik düzeyi değişkeninin bir etkisi olduğu görülmektedir. 6-Öğretmen adaylarının Teknolojiye yönelik tutumlarının üzerinde, derslerde internete bağlanma değişkeninin bir etkisi olduğu görülmektedir.Bu çalışmada elde edilen veriler; teknolojiye yönelik tutum üzerinde cinsiyet, sınıf düzeyi, mezun olunan lise türünün etkili olmadığını gösterirken; öğretim üyelerinin derslerde teknolojik araç-gereç kullanma durumları, sınıfların teknolojik donanım durumları, derslerde internete bağlanma durumları üzerinde tutumun etkili olduğunu ve bu bulguların eğitim kurumlarının alt yapı yetersizlikleri ve öğreticilerin donanımlarının yetersiz olmasından kaynaklandığını ortaya koyması açısından önemlidir. Buradan hareketle, öğretmen yetiştiren bu kurumların donanım açısından eksiklilerin giderilmesi ve öğreticilere sağlanan hizmet içi eğitim olanaklarının arttırılması gibi önerilerde bulunulabilir.Anahtar Kelimeler:1.Eğitimde teknoloji kullanımı,2.Sosyal bilgiler eğitimi,3.Sosyal bilgiler öğretimde teknoloji ve tutum,4.Sosyal bilgiler öğretmen adayları, As in other countries all around the world, one of the most important aims of Turkish National Education is to raise individuals who are equipped with the necessary knowledge of this time and age, who can adapt themselves to the physical environment and love their country and who are able to solve problems.This study aimed to investigate pre-service social studies teachers' views on the use of technology in education. In the quantitative section of the study, an attitude scale, which was developed by Yavuz (2005), was utilised. In the qualitative section, experts' opinions were obtained, a four-item questionnaire was created and was tested on eleven teacher candidates (including some senior students) by utilising purposeful sampling and focus group discussion techniques. The data obtained from this study aimed to contribute to the related literature.Main findings of the study were as follows:1- Pre-service social studies teachers' attitude scores towards technology did not significantly differ from each other in terms of gender.2- Pre-service social studies teachers' attitude scores towards technology did not significantly differ from each other in terms of their grade levels. 3- Pre-service social studies teachers' attitude scores towards technology did not significantly differ from each other in terms of the type of high school they graduated. 4- Pre-service social studies teachers' attitude scores towards technology significantly differed from each other in terms of the use of technology in the classroom by the staff members. 5- Pre-service social studies teachers' attitude scores towards technology significantly differed from each other in terms of the level of technological capabilities in the classrooms. 6- Pre-service social studies teachers' attitude scores towards technology significantly differed from each other in terms of the use of Internet in the course of teaching ın the classrooms. The findings obtained in this study showed that gender, grade level, and the type of high school graduated did not have significant impact on pre-service social studies teachers' attitudes towards technology. However, staff members' use of technology in their classrooms, the presence of technological devices in the classrooms, the use of Internet in the course of teaching had significant impact on their attitudes towards technology. These findings implied that educational institutes might have some shortcomings about infrastructure and might also point to staff members' inadequacy in terms of their academic backgrounds. Thus, these educational institutes are recommended to supply technological equipments that are necessary in the classroom and provide professional development programs to the staff members in order for them to increase the use of technology in their classrooms.Keywords1. The Use of Technology in Education2. Social Studies Education3. Technology and Attitude in the Teaching of Social Studies4. Social Studies Pre-service Teachers
Collections