Feuerstein`in aracılı zenginleştirme programı temel alınarak hazırlanan programın lise birinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET FEUERSTEİN'İN ARACILI ZENGİNLEŞTİRME PROGRAMI TEMEL ALINARAK HAZIRLANAN PROGRAMIN LİSE BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ Duran ÖZÜBERK Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Danışman: Yrd. Doç. Dr. Ahmet DOĞANAY Eylül 2002, 71 Sayfa Bu çalışma, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik Feuerstein'in Aracılı Zenginleştirme Programı temel alınarak hazırlanan programın, lise birinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisini sınamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma bir deney ve bir kontrol grubu modeline göre planlanıp, uygulanmıştır. Çalışma lise birinci sınıf öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. Araştırmada, 20 deney ve 20 kontrol grubu olmak üzere toplam 40 öğrenci ile çalışılmıştır. Feuerstein'in Aracılı Zenginleştirme Programı temel alınarak eleştirel düşünmeyle ilgili 14 etkinlikten oluşan bir program hazırlanıp, 20 saatlik bir süreyle deney grubu üzerinde uygulanmıştır. Diğer taraftan, kontrol grubu üzerinde herhangi bir işlem yapılmamışta-. Araştırmada ölçme aracı olarak Watson-Glasser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Ölçeği kullanılmıştır. Test, eleştirel akıl yürütme gücünü, Çıkarsama, Varsayımların Farkına Varma, Tümdengelim, Yorumlama ve Karşı görüşlerin değerlendirilmesi olmak üzere beş alt boyutta ele almaktadır. Ön test ve son testlerde elde edilen veriler üzerinde t testi analizi yapılmıştır. Araştırma süreci sonunda elde edilen bulgular, öğrencilerin eleştirel düşünme yeteneklerini geliştirmeye yönelik olarak hazırlanan programın, öğrencilerin eleştirel düşünme yeteneklerinin Varsayımların farkına varma boyutu üzerinde etkili olduğunu, ölçülen diğer boyutlar açısından ise etkili olmadığım ortaya koymuştur. Anahtar Kelimeler: Eleştirel Düşünme, Arabulucum Öğrenme, Aracılı Zenginleştirme ABSTRACT THE EFFECTS OF CRITICAL THINKING PROGRAM BASED ON FEUERSTEIN'S INSTRUMENTAL ENRICHMENT PROGRAM ON THE CRITICAL THINKING LEVELS OF THE FIRST GRADE HIGH SCHOOL STUDENTS Duran ÖZÜBERK M. A Thesis, Department of Education Sciences Supervisor: Asst Prof. Dr. Ahmet DO?ANAY September 2002, 71 pages The main purpose of this study is to investigate the effects of critical thinking program based on Feuerstein's instrumental enrichment program on the critical thinking levels of the first grade high school students This research has been designed as an experimental study. For this purpose, one experimental and one control group, each of, which includes 20 students attending the first grade of a high school, have been formed. The critical thinking program based on Feuerstein's instrumental enrichment program has been prepared by the researcher. This program has been used to develop critical thinking skills of students as a treatment for the experimental group. The treatment consisted of 14 activities lasted 20 hours. The control group has not received any intervention. For the measurement Watson-Glasser Critical Thinking Appraisal Inventory has been used. Critical thinking ability has been investigated in five dimensions as Inference, Recognition of assumptions, Deduction, Interpretation, Evaluation of arguments. The research findings indicate that the critical thinking program based on Feuerstein's instrumental enrichment program has significant effect on Recognition of assumptions dimension of students critical thinking ability, but not on the other dimensions measured by Watson-Glasser Critical Thinking Appraisal Inventory. Key Words: Critical Thinking, Mediated Learning, Instrumental Enrichment
Collections