Eğitimde toplam kalite yönetimine göre öğretmen rolleri ve bu rollere ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE ANLAYIŞINA GÖRE ÖĞRETMEN ROLLERİ VE BU ROLLERE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ Mediha AKARCA Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Danışman : Yrd. Doç. Dr. M ah in ur COŞKUN Şubat 2002, 207 sayfa Bu araştırma, Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Anlayışına Göre Öğretmen Rolleri'ni belirlemek amacıyla yapılmıştır. Öğretmen rolleri ile ilgili görüşler, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerden geliştirilen anket formuyla toplanarak, aralarında anlamlı fark olup olmadığı karşılaştırılmıştır. Anket formu iki bölümden oluşturulmuştur. Birinci bölüm; kişisel bilgiler, ikinci bölüm; Eğitimde Toplam Kalite Yönetim Anlayışına Göre Öğretmen Rolleri ile ilgili önermelerin yer aldığı `Öğretmenin dersin işlenişindeki, öğrenci ile iletişimdeki ve öğrenci başarısını değerlendirmedeki rolü` faktörleriyle ilgili 45 önermeye yer verilmiştir. Anket Adana ili Seyhan ve Yüreğir merkez ilçelerinde 200-2001 eğitim- öğretim yılında görev yapan 390 öğretmene uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde ve kaykare kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulardan şu sonuçlar çıkartılmıştır. 1. İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin TKY anlayışındaki rolleri ile ilgili önermelere katılımları genelde yüksek olmuştur. 2. Öğretmenlerin genelde birbirine paralel görüş bildirdikleri görülmüştür. Öğretmenlerin görüşleri, birkaç önerme dışında, anlamlı farklılık göstermemiştir.IV 3. Öğretmenlerin görüşleri çeşitli değişkenler açısından önermelere katılımları karşılaştırıldığında, anlamlı farklılık çıkan önermelerde; cinsiyet değişkeni bakımından, genelde kadın öğretmenler erkek öğretmenlere göre daha yüksek katılım göstermişlerdir. Mezun olunan okul türüne göre, öğretmen okulu mezunlarının katılımlarının daha az olduğu; mesleki hizmet süresi bakımından, kıdemi yüksek olan öğretmenlerin önermelere katılımlarının daha yüksek olduğu; öğretmenlik alanları bakımından, branş öğretmenlerinin ilgili önermelere katılımlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. 4. Öğretmenlerin ilgili önermelere genelde yüksek katılım göstermeleri, bu yeni rollerini benimsediklerini göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Öğretmen Rolü, Kalite, İletişim, Değerlendirme, Toplam Kalite Yönetimi ABSTRACT TEACHER'S ROLES IN THE TOTAL QUALITY OF MANAGEMENT AND THESE RQLES CONCERNING ON TEACHER'S OPINIONS Medina AKARCA MA Thesis, Education Sciences Department Supervisor: Yrd. Doç Dr. Mahinur COŞKUN February 2002, 207 Pages The aim of this research is to carrying a{ the Total Quality Management to determing teachers role. The inquiry which contains two parts is prepared tö get the data. The first part of the inquiry contains the private information and the second part contains the teachers' roles at thei Total Quality Management. The inguiry contains 45 proposals are offered for these roles. The inquiry is applied to 390 primary school teachers who are İn charge of the schools of Seyhari and Yüreğir in province of Adana in 2000-2001 academic term. 390 of these schools' teachers are selected by the random group illustrating method. Frequency, pertentage, mean and chi-square are carried out for analysing the data. The following articles are obtained due to the statistical analaysis. 1. Primary schools' teachers join the proposals of the TQM in roles. 2. The teachers have parallel opinions about the roles. Teacher opinions are not meaningful difference in the level of Q, OS. 3. The teacher opinions have same meaningful differences about the roles of the TQM in variables of sexuality, seniority, education of in serve and education degree. 4. The teachers accept proposals of the TQM in high degree which is an evidence that they support this new management understanding: Keywords : Teacher Role, Quality, Communication, Appraise, Total Quality Management
Collections