Short story in the ELT context reader response approach
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİNDE KISA ÖYKÜ OKUR MERKEZLİ KURAM Aynur KESEN Doktora Tezi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı Danışman: Prof. Dr. F. Özden EKMEKÇİ Haziran 2002, 378 sayfa Edebi eserlerin okunması büyük oranda okur-metin arasındaki etkileşim ve okurların oluşturdukları kişisel tepkilerle bağdaştırılmaktadır. Bireysel anlam ve tepkilerin oluşturulması okurun hem metni anlamasını hem de metin hakkındaki düşünceleri metin üzerine yansıtmasını kolaylaştırır. Bilişsel ve duygusal süreçleri birleştirmeyi amaçlayan okur-metin etkileşimi edebi eserleri okumadaki verimi artırır. Buna ek olarak, edebi metinleri okumak okurun kişisel teorilerini yansıtmasını ve okuma sürecini sadece metni değil okurun kendisini de keşfetme süreci olarak algılamasını vurgular. Ancak, edebiyat öğretiminde okuma süreci yerine metnin içeriğinin ön planda tutulması öğrenciler açısından sorunlara yol açmaktadır. Öğrencilerin öğretmenin yorum ve sorularına maruz kalmaları metinle olan etkileşimlerini öğrencilerin kişisel tepki ve düşüncelerinin ortaya çıkmasını engeller. Ayrıca, hazır bilginin öğrencilere sunulması hem öğrencilerin aktif okuyucu olmalarını hem de metinle ilgili analizlerinin temelini oluşturan kişisel teorilerinin farkına varmalarını zorlaştırır. Bu çalışmada öğrencilerin kısa öykü analizine ait kişisel teorilerinin ve teorileriyle davranışları arasındaki tutarlığın incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Çukurova Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı üçüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Öğrencilerin kısa öykü analizine ait kişisel teorileri dönem başında ve sonunda Repertory Grid Technique kullanılarak ortaya çıkartılmıştır. Buna ek olarak, dönem sonunda öğrencilerden bir kısa öykü analiz etmeleri istenmiş ve kişisel teorileriyledavranışları arasındaki tutarlılığın incelenmesi amaçlanmıştır. Repertory Grid analizi ve kısa öykü incelemesine ek olarak araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket kişisel bilgilerin, edebiyat ve kısa öykü analizine ait düşüncelerin incelenmesi amacıyla bütün katılımcılara verilmiştir. Katılımcılardan okudukları metinler ve bu metinleri okuma sürecindeki deneyimlerine ait duygu, düşünce ve tepkilerini dönem boyunca tutacakları günlüğe yansıtmaları istenmiştir. Elde edilen Repertory Grid verileri Focus, Sociogrid ve Exchange analiz programlarıyla incelenmiştir. Öğrencilerin dönem sonunda okudukları kısa öyküye ait yazılı raporları, öğrencilerle yapılan görüşmeye ait veriler ve öğrencilerin günlükleri için içerik analizi kullanılmıştır. Yapılan bu çalışma sonucunda öğrencilerin kısa öykü analizine ait kişisel teorilerinin karmaşık ve özel olduğu ve bu teorilerin hierarşik olarak organize edildiği bulunmuştur. Ayrıca elde edilen veriler öğrencilerin kısa öykü analizine ait kişisel görüşlerinde yapısal ve içeriksel değişiklikler olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak, öğrencilerin kişisel teorileriyle davranışlarının büyük oranda tutarlı olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Okur Merkezli Kuram, Kişisel Yapısalcı Kuram, Kişisel Teoriler, Kısa Öykü Analizi. ABSTRACT SHORT STORY IN THE ELT CONTEXT: READER RESPONSE APPROACH Aynur KESEN Ph. D Thesis, English Language Teaching Department Advisor: Prof. Dr. F. Özden EKMEKÇİ June 2002, 378 pages Reading literature is highly associated with readers' engagement with the texts and their personal reactions to what they read. Individualized meanings and creation of responses facilitate both the comprehension and the reflection upon the text. Reader's interaction with the text in regard to combining affective and cognitive processes is what accounts for a fruitful reading of literary texts. In addition, reading literary texts emphasizes the need to reflect on personal theories and to be aware that reading literature means discovering not only the text but the self as well. However, the ongoing emphasis on teaching literature by focusing on the product (content of a text) rather than the process of reading causes some problems on the part of the learners. Exposing students to ready made interpretations and questions hinders learners' interaction with the text and thus results in the lack of personal reactions, meanings, and beliefs. Moreover, the emphasis on ready made information inhibits both the reader's being aware of his/her potential as an active participant and uncovering personal theories on which his/her analysis depends. The present study aims to investigate learners' beliefs about analysis of short stories and the consistency between their espoused theories and theories in action (actual behaviour). Third-grade learners at English Language Teaching Department, Faculty of Education, Çukurova University will be the participants of the study. Participants' beliefs will be elicited by means of repertory gridtechnique both at the beginning and at the end of the semestre and they will be asked to analyse a short story. As a result, the nature and content of personal theories, the changes (if there is) in their theories (as a result of reflective activities done in the classroom as well as their experiences), and the extent to which they reflect their espoused theories on their actual behaviours will be investigated. In addition to repertory grids and short story analysis, a questionnaire developed by the researcher will be administered to all participants as to elicit personal information, views on literature, and short stories. Learners will also be asked to keep diaries in which they reflect their comments, feelings, and reactions about the texts they read and their performance as readers. Repertory grid data will be subjected to Focus, Sociogrid, Exchange grid and content analysis. Content analysis will be adopted for the verbal reports, interviews, and diaries. Key words: Reader Response Theory, Personal Construct Theory, Personal Theory, Short Story Analysis.
Collections