İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematiksel kavrama ve işlem becerileri arasındaki farkın bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İLKÖĞRETİM BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİKSEL KAVRAMA VE İŞLEM BECERİLERİ ARASINDAKİ FARKIN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ Ayten Pınar GÖKÇEK BAL Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Danışman: Prof. Dr. Adü TÜRKOĞLU Eylül 2002, 100 Sayfa Bu çalışma, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki doğal sayılar ve kesirlerde dört işlem, doğal sayılar ve kesirlerle ilgili problemler konusundaki matematiksel kavrama ve işlem becerileri arasındaki farkı inceleyip; bu farkın öğrencinin genel akademik başarısı, cinsiyeti ve okuduğunu anlama becerisi değişkenleri açısından anlamlı bir fark olup olmadığım belirlemek amacıyla yapılmış tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2001-2002 öğretim yılında Adana İli Seyhan ve Yüreğir merkez ilçelerindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilköğretim okullarının beşinci sınıfinda okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Bu evren içerisinden tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilen beş ilköğretim okulu örnekleme alınmıştır.Bu okulların beşinci sınıf öğrencilerinden bütün basan testlerine katılan 206 kişi çalışma evrenini oluşturmuştur. Bu araştırmada, ilköğretim matematik programındaki beşinci sınıfa ait ilgili hedef ve davranışlar dikkate alınarak araştırmacı tarafindan geliştirilen kavrama ve işlem basan testlerinden elde edilen veriler kullanılmıştır. Basan testlerinin her ikisine de katılan öğrencilerin 2000-2001 öğretim yılı ikinci kanaat not cetvelleri örnekleme alınan okullardan temin edilerek bu öğrencilerin genel akademik başarılan hesaplanmıştır. Daha sonra bu öğrencilerin okuduklarını anlama becerilerini saptamak için okuduğunu anlama basan testi uygulanmıştır.n Verilerin çözümlenmesinde öncelikle, araştırmanın bağımsız değişkenlerine ilişkin veriler frekans ve yüzde kullanılarak analiz edilmiş ve araştırmanın alt amaçlarına ilişkin verileri eşli gruplar t testi, bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi hesaplanarak `bulgular ve yorum` bölümünde yazılmıştır. Sonuç olarak, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin kavrama ve işlem basan testlerinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir fark olduğu yapılan eşli gruplar t testi ile ortaya çıkmıştır. Buna göre araştırmaya katılan öğrenciler işlemle ilgili basan testinde kavrama ile ilgili basan testine göre daha başarılıdırlar. Örnekleme katılan öğrencilerin kavrama ve işlem testlerinden aldıklan puanlar arasındaki farkın genel akademik basan, cinsiyet ve okuduğunu anlama değişkenleri açısından anlamlı bir fark yaratmadığı saptanmıştır.(P>0.005) Anahtar Kelimeler; Matematik eğitimi, İlköğretimde matematik öğretimi, İlköğretim, Matematiksel düşünme, İlköğretimde matematiksel kavrama, Matematiği anlama, Matematiksel işlem IH ABSTRACT EVALUATING THE DIFFERENCE BETWEEN THE MATHEMATICAL COMPREHENSION AND THE OPERATION SKILL OF THE 5th GRADE STUDENTS IN TERMS OF SOME VARIABLES Ayten Pınar GÖKÇEK BAL MA Thesis, Department of Educational Sciences Supervisor: Prof. Dr. Adil TÜRKO?LU September-2002, 100 pages This study is prepared for on the one hand evaluating the difference between the mathematical comprehension and the operation skill of the 5th grade students in terms of natural numbers, four operations in fractions, problems about natural numbers and the fractions. On the other hanid, t is a descriptive research in the model of survey, prepared for determinating whether this difference makes meaningful difference between the variables of the students' general academic success, their gender and their reading comprehension skill. The population for this study was the 5th grade students of the primary schools in the Yüreğir and Seyhan districts of the Adana in 2001-2002 education term. Five primary schools were randomly chosen from the two districts. The samples consisted of 206 5th grade students from these schools. In this study the goals and behavioral objectives of the students, which are in the primary school mathematics curriculum, were taken into consideration. The results of the operation test and the comprehension test (that developed by the researcher) were used as data by the researcher. The sample students' grade list about the second term of the 2001-2002 education year were taken from the sample schools and their average of grade points succes were calculated.IV Next, in order to figure out the reading comprehension skill of these students, the reading comprehension test applied. To analyse the data, before all, the data about the independent variables of the study were analysed via the frequency and percentage method and the data about the subtopics of the research were written in the `Data obtainings and comment` via the application of paired groups t test, independent groups t test and one way anova. As a result, the difference between the points that students got from the comprehension and operation tests show that there isn't any significant difference in terms of the general academic success, gender and reading comprehension skill. Key words; Mathematics education, Teaching mathematics in primary scool, Mathematical comprehension in primary school, Understanding matematical operation.
Collections