Effects of bilungualism on early language acquistion
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Erken Dil Ediniminde İki Dilliğin Etkisi Diser ERTEKİN Yüksek Lisans Tezi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Hatice SOFU Haziran 2003, 85 sayfa Son zamanlarda ikinci dil öğrenmenin hayatımızın kaçınılmaz bir parçası olduğu bir gerçektir. Bu nedenle iki dillilik- çocukluktan başlayan iki dil edinimi- üzerine yapılan araştırmalar önem kazanmıştır. Erken yaşta dil edinimiyle ilgili çözülmemiş birçok sorun olmasından dolayı, iki dili edinen çocukların dil gelişimlerini anlayabilmek için bu çocukların dilbilimsel gelişimleriyle ilgili ayrıntılı bir çalışma yapılması gerekmektedir. Bu çalışma aşağıdaki araştırma sorulan üzerinde durmaktadır: 1 - İki dilli ve tek dilli çocuklar, dilbilimsel yetilerinde sözcük dağarcıkları dikkate alındığında, standart kelime testi (PPVT) sonucu farklılık gösteriyorlar mı? 2- iki dilli ve tek dilli çocuklar, dilbilimsel yetilerinde Türkçe ve İngilizcenin yapısal özellikleri dikkate alındığında bir farklılık gösteriyorlar mı? 3- İki dil arasındaki düzenek değiştirme ne şekilde gerçekleşmektedir? 4- İki dilli çocukların karma sözcelerinin doğası nedir? Bu çalışmada veriler yaşlan 1;7 ve 3; 4 arasında değişen, doğumlarından itibaren Türkçe ve İngilizce edinen iki iki dilli çocuktan ve doğumlarından itibaren Türkçe edinen iki tek dilli çocuktan, anlık konuşma, Peabody Resim Kelime Testi ve aile günlükleriyle toplanmıştır. Anahtar Kelimeler: İki Dillilik, Sözcük Dağarcığı, Düzenek Değiştirme ABSTRACT Effects of Bilingualism on Early Language Acquisition DiserERTEKIN MA Thesis, English Language Teaching Department Advisor: Assist. Prof. Dr. Hatice SOFU June 2003, 85 pages It is a fact that learning a second language has recently become an inevitable part of our life. According to this improvement, the research on bilingualism-acquiring two languages from childhood-has gained importance. Since there are many unsolved problems related to early childhood language acquisition, the intensive study of the linguistic development is essential to understand the language development of these children. This study focuses on the following research questions: 1 - Do bilingual children show any differences in linguistic competence regarding vocabulary as measured by a standard vocabulary test (PPVT) when compared to monolingual children? 2- Do bilingual children show any differences in linguistic competence regarding morphosyntactic features in English and in Turkish when compared to monolingual children? 3- In what circumstances does code switching occur in production of bilingual children? 4- What is the linguistic nature of the mixed utterances of bilingual children? The data of this study were collected through spontaneous interactions, Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT), and parental diaries of two bilingual children whohave been exposed to English and Turkish from birth, and two monolingual children who have been exposed to Turkish from birth with the age period between 1 ;7 to 3;4. Key Words: Bilingualism, Lexicon, Code-switching T.C. YÜKSEKÖ?RETİM KURUU DOKÜMANTASYON MERKEZİ
Collections