Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği (bir geçerlik ve güvenirlik çalışması)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ÖĞRENCİ YABANCILAŞMA ÖLÇEĞİ (BİR GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI) İsmail SANBERK Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Danışman: Prof. Dr. Turan AKBAŞ Şubat, 2003, 120 Sayfa Bu araştırma Türkiye'deki lise öğrencilerinin okula ilişkin yabancılaşma düzeylerini ölçecek bir ölçme aracı geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde; kapsam geçerliği, yapı geçerliği, ölçüt-bağıntılı geçerliği ve test tekrar test güvenirliği sınanmıştır. 120 maddeden oluşan madde havuzunun kapsam ve yapı geçerliğinin sınandığı ilk çalışma 6 farklı okuldan 611 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deneysel formun yapı geçerliğim sınamak amacıyla yapılan çalışmaya 5 farklı okuldan toplam 525 öğrenci dahil edilmiştir. Ölçüt-bağıntılı geçerlik çalışmaları için 60 öğrenciden; test tekrar test güvenirliğim sınamak için de Okul Yabancılaşma Ölçeğinin üç hafta arayla iki kez uygulandığı 61 öğrenciden toplanan veriler kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları yeni Öğrenci yabancılaşma ölçeğinin içerdiği dört faktörün güvenilir ve geçerli olduğunu ortaya koymuştur. Her bir faktör alt ölçek olarak kabul edilerek şu şekilde adlandırılmıştır: Anlamsızlık, Kuralsızlık, Sosyal Uzaklık ve Güçsüzlük Anahtar Kelimeler: Yabancılaşma, Öğrenci yabancılaşması, Anlamsızlık, Kuralsızlık, Sosyal Uzaklık ve Güçsüzlük ABSTRACT STUDENT ALIENATION SCALE (A VALIDITY AND RELIABILITY STUDY) Ismail SANBERK Master Thesis, Department of Educational Sciences Advisor: Prof. Dr. Turan AKBAŞ January, 2003, 120 Pages The purpose of this study is to develop a scale to measure the school related alienation levels of high school students in Turkey. Within the development process, content validity, construct validity, criterion-related validity and test re-test reliabilities were tested. For content validity, the initial item pool consisting of 120 items was evaluated by 11 tutors in the Psychological Counseling and Guidance Department and by three counselors who work at schools. The study of construct and initial validity was provided by the data obtained from 611 students attending 6 different schools. Construct validity was examined through data obtained from a sample consisting of 525 students from five different schools. The study of criterion validity was provided by the data obtained from 60 students and the test re-test reliabilities were computed by using a sample consisting of 61 students who were administered the experimental form on two occasions three weeks interval. Results of the study indicated that four factors on the new School-related Alienation Measure are reliable and have good validity. Each factor was considered as subscales and subscales were named as: Meaninglessness, Normlessness, Social Estrangement, and Powerlessness. Keywords: Alienation, Student alienation, Meaninglessness, Normlessness, Social Estrangement, Powerlessness.
Collections